Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero
Dan moeten ze nu ook met schuldpapier van Italië gaan schuiven, want de rente loopt met de dag op. Vandaag van 6,3% naar zowat 6,5%. De Italianen zweten peultjes en de EU ook. En dit staat de VS te wachten. Met het verhogen van het schuldplafond met zowat 20% met de huidige economische vooruitzichten kunnen ze, denk ik, een afwaardering krijgen van hun kredietwaardigheid van AAA naar AA. En daarmee verliest de dollar de status van onaantastbare munt. Het eerste effect daarvan zal zijn dat de rente op de staatsleningen iets stijgt. En dan zit de VS in een spiraal waaruit ontsnappen onmogelijk is. Ze maken een denkfout want: Wie zijn schulden betaalt verarmt niet.
|
een even grote denkfout is dat geldcreatie altijd iets met "schulden" te maken heeft. Als ik "leen" van u dan heb ik een schuld. Een staat die de geldcreatie afgeeft aan private banken heeft ook schulden. Erger nog als ze die schulden aangaat in andere valuta.
Gewone geldcreatie is zonder enige schuld. Als ze (de politici) overdrijven is er inderdaad geldontwaarding.
Paul