Los bericht bekijken
Oud 5 maart 2003, 16:06   #319
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mark
De taal op zich discrimineert zeker niet, maar het is wel zo dat het in deze wereld makkelijker is voor native speakers. En ookal zou ik me, volgens de Esperanto-aanhangers, hierdoor benadeeld moeten voelen, het praktisch nut dat ik van het Engels altijd gehad heb doen deze "nadelen" volledig teniet.
Het leren van de Engelse taal mag dan wel niet gemakkelijk zijn, het is de moeite zeker waard, wat ik van het Esperanto momenteel betwijfel.
Waarom zouden we niet een beetje moeite doen als daardoor de hele wereld in ons communicatiebereik komt?
Dat woordje wereld moet je hier trouwens in een zeer ruime zin interpreteren.
En daar ben ik het 100% mee eens. Het Engels zal mij inderdaad niet toelaten om met een Russische boer te praten. Het Esperanto wel dan? En zelfs moest dat onwaarschijnlijke waar zijn: De kans dat ik ooit met een Russische boer moet praten is vrijwel onbestaande.

Op dit ogenblik heeft voor mij Engels het meeste nut in mijn wereld. Wilt u die wereld veranderen ga dan maar van slag en als het Esperanto populair genoeg is zal ik dat dan ook wel leren.

Als hekkesluiter dan nog 1 ding: Er zijn meer arabieren, russen, chinezen en mensen van elke taalgroep die u als voorbeeld aanhaalt, die Engels praten dan die Esperanto praten.