Spontaan bij het lezen van de draad
zijn ze te ver gegaan? stelde ik mij de vraag wat er gebeurt na het failliet van een land.
Mijn eigen suggestie (edoch onrealistisch) :
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert
Ik zou eerlijk gezegd zelfs niet weten wat ik moet gokken. Ge kunt toch niet failliet gaan, zeggen dat ge 300 miljard niet wilt betalen (even de Belgische staatsschuld genomen) en het jaar erna opnieuw schulden beginnen maken? 'k Heb (helaas) van geen economische opleiding genoten, maar mijn voorgevoel zegt dat ge dan een onbetrouwbaarder land zijt om krediet aan te verlenen en ge dus meer interest moet betalen...
Maar bovenstaande gok lijkt mij zo ongeloofwaardig(iedereen gaat maar failliet en hupsa we beginnen opnieuw) dat het mij beter leek iemand te laten spreken die het wel weet  ...
|
Suggestie van erw:
Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw
Eigenlijk was de vraagstelling al fout.
Het gaat niet over 'het land' maar over 'de overheid van dat land'.
De juiste vraag wordt dan: wat gebeurt er als de overheid failliet gaat.
Failliet gaan betekent stoppen met geld uitgeven. Stoppen met potverteren.
Al die middelen komen dan vrij voor andere bedrijven. Lagere prijzen, meer volk beschikbaar, meer investeringsruimte.
Wat hebben we dan eigenlijk: het omgekeerde proces van wat het probleem bracht. Het enige netto verschil is dat mensen nieuwe taken krijgen, die wèl datgene zijn waar hun medeburgers voor willen betalen.
Dat klinkt toch positief vind ik. Wie kan dit niet vinden?
|
|
Waarop ik echter reageerde:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert
Maar de burgers staan toch garant (of iets in die aard) voor die staatsschuld (ik weet de juiste economische context niet, maar ik heb mij toch laten vertellen dat die staatsschuld gedekt is door de burgers en niet enkel door de overheid zelf).
Mag ik uit uw suggestie afleiden dat als een land (of dus een overheid) failliet gaat, het land niet meer bestaat en alle wetten enz. vervallen? Want de overheid is de wetgevende, uitvoerende en rechterlijke macht
|
Allez bon, ik zou het eigenlijk wel graag weten. Want een land (overheid) dat tot in de eeuwigheid geen schulden meer kan aanmaken... Welja dat lijkt mij niet het meest realistische alternatief.