Los bericht bekijken
Oud 20 augustus 2002, 21:27   #2
de moralist
Partijlid

de moralist's schermafbeelding

Standaard

Persoonlijk hecht ik geen geloof in de kerk maar dit is een persoonlijke opinie en wil daarover niet discutiëren. Niettemin heb ik alle respect voor mensen die geloven van welk geloof ook.
Jammer vind ik dat men het geloof uitbuit. Het is geen filosofische geloofsleer meer maar een fabriekje die zoveel mogelijk moet opleveren. De laatste tijd is dit fabriekje ernstig in opspraak gekomen. Dit heeft natuurlijk niks met het geloof te maken natuurlijk. Het heeft wel een totaal verkeerd beeld geprojecteerd naar de maatschappij. daarenboven wordt deze instantie geleid door een machtige kern die zich bij bepaalde momenten in besluiten en afspraken onfeilbaar acht. De arme man aan het hoofd van dergelijk instituut ,paus genaamd,is de speelbal van deze mensen. Soms vraag ik me af of ze nu zo weereldvreemd zijn of ze willen houden aan die macht. Een macht dat ze geleikdelijk aan bij de publieke opinie langzamer hand aan het verliezen zijn.Het eeuwig zoet houden met diverse theoriën,al of niet wetenschappelijk gestaafd,kwijnt langzaam weg.
Het is dan ook triestig om zo'n oude man(waarom geen vrouw en dit is terug een bewijs dat de kerk discrimineerd)nog als pr te gebruiken.Een mens dat ernstig ziek is en die een welverdiende rust verdiend.Al heeft hij het zelf toe om te blijven tot aan de dood ,betwijfel ik of het zijn eigen wil is. En wie zal mijn bewering loochenen als je zelf niet bij die beslissing aanwezig was.Hij wil blijven,zijn eigen keus. Het wordt tijd dat de kerk dringend zijn filosofische gedachten verandert; Zich meer neer legt bij de echte levensvragen. Het geloof ten pas en ten onpas stopt met te misbruikenDe mijarden die gespendeerd worden aan onnatuurlijke beslissingen,aan onnatuurlijke gedragingen(al beweren ze dat ze voor dit kozen is voor mij een opgedrongen feit)kunnen beter gebruikt worden aan nuttige dingen. Een paus bezoek aan dergelijk land(Polen bijv.)kost aan deze staat enkele milj. sloties(plaatselijke munt),geld die ze best op een andere manier veel beter kunnen besteden. Pakken poen worden over de balk gegooid voor allerlei initiatieven die niks opbrengen. Ook anderen ,niet gelovige,doen hetzelfde maar hebben die pretentie niet van een oppergod te zijn.
Schaf die handel af en hou je bezig met wereldse dingen,zou voor vele landen (Afrika en het Midden-Oosten)een grote verbetering zijn(vrede)

De moralist
de moralist is offline   Met citaat antwoorden