Los bericht bekijken
Oud 24 augustus 2011, 10:09   #24
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Waarmee je bewijst dat de eigen taal in onze streken verdrongen is door het AN. Zoals het Waals verdrongen werd door het Frans.
50 jaar geleden sprak in mijn regio meer dan 90% (ik spreek niet van de inwijkelingen/mijnwerkers) de streektaal. Als ik nu in de winkel naar 'zwèègelkes' zou vragen is er een groot aantal kassadames dat je met stomverbaasde koeieogen aankijkt niet wetende waarover je het hebt.
de dialecten behoorden tot dezelfde taalgroep als het AN, maw er is geen sprake van verdringen. het Waals daarentegen was gewoon een andere taal dan het Frans, dat is dus wel degelijk verdrongen.

je hebt nu eenmaal een eenheidstaal nodig om te communiceren, uiteindelijk schrijf ook jij hier in het AN.