Los bericht bekijken
Oud 6 maart 2003, 13:25   #1
Jorge
Gouverneur
 
Jorge's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 februari 2003
Locatie: Londerzeel
Berichten: 1.364
Standaard

100 Vlaamse scholen zijn ingegaan op het aanbod om reclameborden te plaatsen in hun school, in totaal een 750-tal borden. Een kwart van de inkomsten, dat is de belofte van de reclameregie Campus Media (CM), is voor de scholen. Dit kan sinds het onderwijsdecreet van 1 september 2001 is goedgekeurd. Daarin staat dat reclame en sponsoring door derden onder bepaalde voorwaarden is toegelaten in scholen.

Commercieel gezien is het een win-winsituatie voor alle partijen. Adverteerders kunnen zich makkelijk tot een bepaalde doelgroep richten, de reclameregie houdt er een vette kluif aan over & scholen profiteren mee. Voor een doorsnee school met vijf borden betekent dit een opbrengst van 1.900 euro per jaar.

De gezinsbond vindt dat dit financieele argument hen niet kan overtuigen & zegt als scholen te weinig geld hebben, ze dit van de overheid moeten krijgen. Het zou natuurlijk een gevaarlijke evolutie zijn wanneer scholen afhankelijk worden van reclame of er hierdoor verschillen zouden ontstaan tussen verschillende scholen.

De CM beweert een strikte bedrijfsfilosofie te volgen. Zo zullen reclame voor "alcohol, tabac & politieke partijen nooit kunnen". De Stad Gent bvb heeft via dit kanaal een campagne gelanceert om erop te wijzen dat je je niet mag fietsen zonder licht. Ook weigert CM zijn volledige netwerk voor een langere periode aan één bepaalde adverteerder te verhuren.

Mr. Van Biesen van CM vindt dat we ook niet naïef moeten zijn. Scholieren tussen 12 & 18 kun je moeilijk als kinderen bestempelen.

Bron: De Morgen 06/03/2003

Wat vinden jullie hierover?
Jorge is offline   Met citaat antwoorden