Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door oriana
Ben jij ooit bij de scouts geweest?
Ik wel, en ben jaren op kamp geweest - natuurvriendelijker kan je het niet hebben.
Meer dan eens als jonger kind op "Den Drink" op kamp geweest en daar hadden wij een taakverdeling. Eén daarvan was het zwerfvuil (van anderen) opruimen.
Later vanaf jong-gidsen gingen we met tenten op kamp, wij sjorden met zwerfhout en "meegebrachte!" palen onze vuren en tafels.
Toen we vertrokken kon je enkel aan de verkleurde grasplekken zien waar onze tenten hadden gestaan. Zelfs de Hudo werd netjes terug dichtgegooid, de grasplaggen voor onder onze vuren terug in de grond gestoken.
Niets is zo leerzaam voor kinderen om de natuur te leren respecteren als er middenin te vertoeven en zo attent gemaakt te worden op het belang van het voortbestaan van die fauna en flora.
Die jeugdbewegingen zullen de bedreiging daar niet voor vormen.
|
Er is wel een verschilleke tussen op kamp gaan met de scouts (op een kampterrein zoals dat dan heet ) of in natuurreservaten rondhossen en wildcamperen.
Het zijn reservaten hé, ... ? ? ?
|
Natuurlijk, daar heb je gelijk in. Er zullen waarschijnlijk ook wel delen zijn die niet toegankelijk zijn, zoals tijdens broedperiodes edm, of plaatsen waar broze plantjes zijn, dat is hier trouwens ook bij mij in de buurt. En de lokale jeugd houdt zich eraan. Uiteraard zullen er misschien wel eens vandalen komen crossen (jammer genoeg) maar die zouden dat anders waarschijnlijk ook doen, die hebben niet eens weet van deze overeenkomst.
Ik denk ook dat die overeenkomst meerdere bepalingen zal hebben, 'k heb ze niet gelezen dus ik ga daar maar van uit (lijkt me verstandig van Taverniers) die stellen dat bij misbruik en wangedrag het gedaan is met de pret.
Ik veronderstel (en hoop) dat niet alle reservaten daaronder zullen vallen; er zijn ook heel wat bestaande speelbossen 'geannexeerd' geweest onder die noemer van reservaten.
Ik ben geneigd die verantwoordelijkheid te geven aan de jeugdleiders en hen dat vertrouwen te schenken. Zijn er echter wantoestanden ==> schluss und fertig