De journalistieke wereld, al dan niet opgetrommeld door sociale media, blijft het publiek hapklare brokken serveren die het gretig slikt. Gelukkig zijn de zelfstandige denkers onder ons nog zo slim geweest om zich te uiten in de blogosfeer, waar je dan ook vele kritische geluiden kan horen:
Voor wie het aandurft om te lezen:
enkele stukjes:
Citaat:
Hoe emo-journalistiek en politiek theater na een fatale windhoos in elkaar dreigen te haken
De beeldvorming ondersteunt deze vroege vrijspraak, of is het omgekeerd? Woorden over “verbondenheid”, troost en “steun zoeken”, grote foto’s van meisjes en jongens die in elkaars armen vallen, artiesten die organisator Chokri Mahassine hun steun betuigden en zelfs ronduit knuffelden (“lieve Chokri”). Vooral deze laatste knuffelsessie stoort me. Uiteraard heeft de heer Mahassine die dodelijke windhoos (sorry, het KMI spreekt van “valwind”) niet besteld. Maar als organisator is en blijft hij het aanspreekpunt voor kritiek. Er was het ontbrekend rampenplan, de chaos en de falende interne communicatie (met GSM’s terwijl het netwerk plat lag, in plaats van een eigen draadloos systeem), en de dubbelzinnige communicatie na de ramp. In alle media klonk het nochtans unisono dat de organisatie geen schuld trof, en dat ons niet anders restte dan collectieve verslagenheid. De analyse verdronk zo bij voorbaat in de emotionaliteit.
|
Citaat:
Ik vind dus dat Chokri iets te gemakkelijk wegkomt, met dank aan de Vlaamse media. We kennen de goedlachse Pukkelpop-organisator als BV, jeugdidool, én Vlaams parlementslid voor de S.PA. Tot hiertoe verliep die synergie vlekkeloos. Maar als er doden vallen, door welke oorzaak ook, mag er wat meer gedaan worden dan bekketrekken. Het kan niet zijn dat iemand die altijd positief in de mediabelangstelling komt dankzij een populair muziekfestival, en daar ook de persoonlijke politieke baten uit puurt, niét voor zijn verantwoordelijkheid gesteld wordt als het misloopt.
Op dat moment de martelaar uithangen is niet ernstig. Wie Chokri op het VRT-zondagavondjournaal (21/8) quasi-strompelend uit het kerkje van Kiewit heeft zien komen, ondersteund door een jonge vrouw (echtgenote? verloofde?), beseft dat we hier met wansmakelijke theatraliteit te maken hebben.
|
Vooral die laatste zin is voor mij zeer herkenbaar. Mijn familieleden maakten ook direct krak dezelfde opmerking toen Chokri daar bijna die kerk uit kwam gekropen...
En bv.:
http://weerspinsels.blogspot.com/201...igde-dood.html
Citaat:
vrijdag 19 augustus 2011
tragedie van een aangekondigde dood...
Was de organisatie van Pukkelpop nalatig? Ik durf daar geen uitspraak over doen maar men moet zich wel bezinnen over deze situatie...
Want laten we wel wezen, reeds in de vroege dag had het KMI een oranje waarschuwing voor zwaar onweer aangekondigd. Als organisator van een festival met 60.000 mensen moet je dan toch wel meer op je hoede zijn dan Jan modaal. Nee, dan dien je continue in contact te staan met de weerinstanties die alles nauwgezet in de gaten houden. Persoonlijk had ik vanmorgen de situatie bestudeerd en een verwachting openbaar gebracht via de gekende severe weather site. Het gevaar was duidelijk, er was grote kans in dat gebied voor zware onweersbuien met zeer veel regen , hagel en zware windstoten. De RADAR beelden, welke tegenwoordig gratis op internet te consulteren , toonden in de namiddag een beest van een onweerscel welke richting Hasselt (en dus Kiewit) met celtoppen tot meer dan 13 km!
|
Zels als we er massaal van uitgaan dat er niets tegen deze storm viel te doen en dat hij onzichtbaar was op alle voorspellende beelden en uit het niets is opgedoken, stel ik me toch wel de vraag: is het festival voorbereid op rampen die men wel zag aankomen en die zeker kunnen gebeuren op een plek waar je 60 000 man samenzet, zoals bv. stampede? Ik zeg maar wat.
Interessante reactie:
Citaat:
Anoniem zei
vraag het eens aan iemand die iets van elektriciteit afweet. 20000 lichamen van 37°C bijeen + een boel stroomgeneratoren + Geluidgolven dit levert samen een aantrekkingspool uitgedruk in duizenden watt energie zodat je zo'n onweer precies op je kop krijgt.
21 augustus 2011 17:41
|