Ik vraag me af of hier eigenlijk veel '
hoogsensitieven' rondlopen op het forum (als je 't zelf niet weet, doe
hier een test).
Kort samengevat komt het er op neer dat een HSP zintuiglijke impulsen veel intenser ervaart (het gaat hier dus niet over paranormale gaven of zoiets maar gewoon om fysische impulsen zoals licht, geluid, druk, geuren enz.). Aan de ene kant kan dat voor extra plezier bezorgen in het leven, aan de andere kant raken die zintuigen sneller overbelast.
Veel wetenschappelijk onderzoek is er nog niet naar gedaan, dus in hoeverre dit echt een syndroom op zich is of slechts een symptoom van iets anders weet ik niet. Veel websites erover hebben ook veel te new-age-zweverige neigingen naar mijn smaak. Maar de evolutionaire theorie erachter lijkt me wel redelijk zinnig: zo'n paar exemplaren in je kudde hebben die sneller mogelijke gevaren of voordelen zien zijn wellicht een extra troef om te overleven, al kunnen ze wel zelf ferme lastposten zijn (

). Mezelf als maatstaf der dingen nemende denk ik dat er wel een grond van waarheid in zit.
Ik scoor bijna overal bijzonder hoog op die test, behalve dan dat van die geweldadige films of TV-shows, daar heb ik om de een of andere reden geen probleem mee (wat ik wel vreemd vind).