Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V
Je hebt me verkeerd begrepen. Ik ben niet tegen 'zelfbeschikking' omdat er daarna een rechts beleid gevoerd zou kunnen worden. Ik ben er wel tegen omdat de zelfbeschikking van een regio zélf rechts is: meer geld voor zij die al meer hebben.
Transfers zijn niet meer dan een logisch gevolg van een gelijke behandeling van individuen.
Je hebt twee keuzes: ofwel behandel je staten gelijk, ofwel behandel je individuen gelijk.
Wat zijn mensen? Staten of individuen?
|
Het gaat hier wel om een bedrag van om en bij de 11 miljard Euro.
Zoals ik al menigmaal gezegd heb is de N-VA niet tegen een vorm van solidatiteit. De transferts bestaan voor 56% uit uitkeringen voor werklozen, invaliden en zieken. Dan blijft er nog 43% over waarmee men in Wallonië de regio zou moeten herstellen. Ze krijgen hiervoor oa subsidie van Europa. Dit extra bedrag zou ervoor moeten zorgen dat er een structurele oplossing komt door de juiste investeringen, door opleiding en begeleiding van werklozen en dies meer. Maar dat gebeurt allemaal niet of schromelijk onvoldoende en dus staan ze er elk jaar opnieuw om hetzelfde of een groter bedrag te ontvangen. En we mogen zelfs nog niet weten hoe het gespendeerd wordt. Als ik naar de bank ga voor geld dan moet ik zeggen wat ik ermee ga doen en waarborgen geven. De walen moeten dat allemaal niet.
Om Wallonië te dwingen tot responsabilisering moeten de stromen verminderen op een gecontroleerde manier. Volgens de nota De Wever was er een afbouw over 10 jaar en dat is alleen maar billijk en ook nodig omdat we in vlaanderen het geld zelf nodig hebben tgv vergrijzing.
Of heeft u liever dat de pensioenleeftijd verhoogt wordt tot 70. Dat is in feite niet meer of minder dan een belastingsverhoging.