Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V
Met een gelijke behandeling bedoel ik niet 'iedereen evenveel', tussen haakjes. Dat is een ongelijke behandeling voor wie meer nuttige productie oplevert, net zoals vrije markt dat is, zoals een felle verdediger ervan in deze draad toegaf door te bevestigen dat er daarbinnen geen link is tussen de bijdrage aan nuttige productie en de beloning –of juister: het onderhandelde deel– ervoor.
|
Ik neem aan dat je mij bedoelt. Niemand zegt dat de verdeelsleutel volgens een of ander arbitrair kriterium zoals "arbeid" of "nuttige produktie" (volgens jouw arbitraire definitie van nuttigheid) moet gebeuren. De verdeelsleutel dient te gebeuren door wat je via vrije mutuele overeenkomsten kan bekomen. DAT is wat ik stel.
Dat er sommigen daarvan veel handiger gebruik kunnen maken dan anderen, dat er sommigen daarbij veel meer geluk hebben (ze krijgen veel spul totaal vrijwillig van hun rijke ouders), dat heeft allemaal geen belang. Het is de VRIJHEID van de KEUZE die de verdeelsleutel is. Niet de Marxistische arbeid, niet de collectieve "nuttigheid", niet de intellectuele meritocratie, nee, de VRIJHEID VAN HANDELEN.
Als je door vrijwillige overeenkomsten heel veel bekomt, wel dan komt jou dat toe. Als je door heel hard te zwoegen en veel te produceren er maar niet in slaagt om wat dan ook te vergaren, wel dan is dat zo.
Citaat:
Laat maar komen. Niemand zal kunnen weerleggen dat in het geval van Vlaamse zelfbeschikking er een verschuiving is van mensen die minder hebben naar mensen die meer hebben.
|
Maar in dit geval is het wel bijzonder gortig: er is inderdaad een verschuiving in dat zij die het economisch a priori beter doen, MINDER ZULLEN MOETEN AFSTAAN aan zij die het economisch minder goed doen, ja. En nog maar goed ook.
Zij die het economisch beter doen, hebben a priori noegabolle te maken met zij die het economisch minder goed doen. Zij zijn er zeker niet de oorzakelijke schuld aan. Vandaar: chaqu'un sa merde.
Dat er nu ook economisch succesvolle walen nog harder zullen moeten betalen in hun eigen "solidair" systeem, da's pech voor die mensen. 1 goeie raad aan die mensen: verhuis naar Vlaanderen. Wij kunnen U gebruiken, en ge gaat meer verdienen. Natuurlijk zou de goede oplossing zijn om de interne solidariteit in Wallonie sterk te verminderen, dan kunnen die succesvolle walen ook genieten van hun succes, in plaats van het aan de miskleunen moeten af te dragen. Maar ze zullen natuurlijk in de minderheid zijn. Dat is het triestige maar onvermijdbare in de democratie: de onsuccesvolle meerderheid zal altijd de macht van de staat misbruiken om de succesvolle minderheid te stropen. Maar er zijn plekken waar dat minder zwaar doorweegt dan andere, en in Vlaanderen op zich zit daar een kans in.