Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok
De dag dat iemand mij concreet vertelt wat er mis is aan mijn discussiemethode, kan die mij wellicht overtuigen.
|
Is al gezegd. In een discussie gaat het niet om uw persoonlijk imago, maar om pogingen een consensus van meningen te verkrijgen. Daarvoor moeten soms foutjes durven toegegeven worden, vragen niet ontweken, maar beantwoordt, bij het onderwerp blijven enz... Kortom proberen de andere te begrijpen zoals je zelf begrepen wil worden.
En die indruk geef jij allerminst.
Citaat:
Ik merk dat men steeds afkomst met zo'n ongegronde opmerkingen, wanneer men blok zit in de discussie.
|
Als men (lees: verschillende personen) steeds (lees: op verschillende tijdstippen) dezelfde opmerkingen maakt omtrend jouw discussiemethode, vaak met gevolg van een openlijke verklaring, zelfs oproepen om jou te negeren in het belang van de discussie, dan is dat misschien niet omdat men blok zit zoals jij zegt, maar omdat je keer op keer een eerlijke discussie onmogelijk maakt en men van je af wil.
Denk daar eens over na.
Citaat:
Kom dan af met argumenten.
|
Ik draai al een tijdje mee op dit en andere fora. Ik weet heus wel heus wel dat meningen slechts als feiten worden aanzien als zij degelijk gefundeerd zijn. Jij bent, echt waar, de enige die naar argumenten vraagt terwijl deze al gegeven werden, en blijft vragen soms tot 5 �* 10 pagina's lang.
Het probleem is niet dat er geen argumenten worden aangedragen. Het probleem is dat jij geen argumentatie aanvaardt. Want aangedragen argumentatie, wordt door jou opnieuw in vraag gesteld. Het antwoord daarop opniew en het antwoord daarop ook opnieuw, dat het eindeloos lijkt. Heel vaak is dat ook onterecht. Uiteindelijk wijken we zodanig ver af van het eigenlijke onderwerp, dat weldegelijk mag gesteld worden, dat door jouw manier van doen, de discussie onmogelijk wordt gemaakt.
Citaat:
Moet dit een argument voorstellen!
|
Dat is het zeker. Maar zoals gezegd, aanvaard jij dat niet. De oorzaak van jouw gedrag dat mensen aanzet om jou te negeren ligt daar. Het is jou niet om het onderwerp van de discussie te doen, maar om de discussie zelf. Je discuteert om te discuteren en niet om tot resultaat te komen. Je bouwt aan een imago van een groot debater en dat doel lijkt je meer verheven, dan de waarheid der dingen waarover we debateren. maar zo werkt dat natuurlijk niet.
Paulus.