Los bericht bekijken
Oud 27 augustus 2011, 20:11   #12
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Uw betoging zal helemaal niets veranderen. Allez, u zal uw betoging doen en dan?

Dat is veel te negatief.

Het is natuurlijk vooral Vlaanderen zélf dat de verfransing faciliteert zoals je weet, maar desondanks kunnen deze demo's een bijdrage leveren aan een ontfransing van Vl Br.

Dit zei ik eerder:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Ik ben zelf toch een voorstander van dit soort betogingen.

Ze zijn dan ook potentieel vooral nuttig voor intern gebruik, als activerings middel op eigenvolk en politici (Niet dat ik denk dat je de Nederlandstalige gemeenschap in Belgie makkelijk uit haar slaap krijgt.), maar het laat ook zien aan de plaatselijke baronnen dat er ook weerstand is anders dan de puur formalistische (gratis!) benadering van de Vlaamse politici.
De reputatie in Brussel van de Vlaming als een eewige slapjodocus wordt hiermee ook enigszins bijgesteld.

Maar ik begrijp de bedenkingen ook. Het fysieke en militante karakter zal op de bekende manier worden uitgelegd in de Franstalige media. Aan de andere kant is er dan het voordeel dat de lage reputatie van Vlaanderen in de beeldvorming nauwelijks meer verder kan zakken.

We kunnen al blij zijn dat deze betogingen meestal georganiseerd worden in witte Franstalige villawijken ten zuiden en oosten van Brussel, zodat het beeld van de 'racistische' Vlaming tegenover immigrantenjongeren wordt vermeden (alhoewel de laatste betoging in Kraainem de FDF al bewust Congolese en Algerijnse sympatisanten uit andere stadsdelen naar het front had gebust).

Een demonstratie in Vilvoorde of Zaventem , op dit moment, zou voor de Franstaligen zeer bruikbare beelden kunnen opleveren.
Eberhard Leclerc is offline