maddox
Citaat:
Dank U voor het Royale meervoud dat U me toedicht, maar ik ben maar alleen die 3 vragen stelt hoor.
|
U bent dan ook niet de enige op dit forum die alles dat franstalig is haat. Het is een plaag hier.
Citaat:
Ook dicht U me iets toe wat ik niet heb. Haat tegen een taal. Heb ik absoluut niet. 'k Haat maar zeer weinig dingen. Afkeer hebben van, da's een ander verhaal.
|
Afkeer en haat zijn synoniemen.
Citaat:
In China is de officieële taal Mandarijn, maar er zijn vele andere talen. En wat is nu de relevantie tot het topic? Uitgezonderd dat Ivoorkust nog een sem-ongeletterde Franse colonie is met een peperdure kopie van de St Pietersbasiliek als uithangbord naast de sloppenwijken en de stapels kalashnikovmunitie.
|
Côte d'Ivoire is niet slechter dan andere Afrikaanse landen.
In engelstalige kolonies speelt de elite cricket en stuurt hun kinderen naar het "st. patrick's college" terwijl de paupers verkommeren in hun hutten en zware schulden hebben bij hun landeigenaren.
Citaat:
Dat beantwoorde de vraag "wie". En een deel van de "waarom". Voor de "armere" nieuwe Belgen is't simpel. Waarom zouden ze moeite doen? Met Frans kom je er ook in de bureaucratische mallemolen der ambetantenarij, en het verminderd de kansen op't moeten aanpakken van een Job in Vlaanderen indien het Nederlands niet gebruikt kan worden.
Voor de "rijkere" al dan niet nieuwe Belgen is het een teken van standing en ChiChi. Awel, mijn gat is ook slimmer geworden sinds ik bespaar op toiletpapier en Le Soirs gebruik.
|
Er zijn verschillende redenen, maar dooruw "afkeer" zult U het tij heus niet keren.
Vlamingen stellen zich zo asociaal op ten opzichte van "nieuwe Belgen" dat die laatste geen moeite doen de taal en cultuur van de Vlamingen eigen te maken.
Citaat:
Klopt, maar er is een reden waarom arrogantie en chauvinisme Franse woorden zijn.
|
Ik werk in Nederland en arrogantie en chauvinisme kunnen net zo goed Nederlandse woorden zijn. En op zich is er niets mis mee. De Vlaamse geniepige verongelijkte mentaliteit vind ik veel erger.