Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Hendrik
Deze situatie is angstwekkend.
Niet alleen wordt hier een loopje genomen met de uitspraak van de kiezer, wat erger is is dat niemand bereid lijkt iets te doen om dat te veranderen.
Eerst en vooral worden in het artikel van Peter Vandermeersch twee zaken aangehaald die beide de uiting zijn van een particratie die stilaan een fascistisch karakter krijgt:
-een aantal mensen zetelt niet om de mening van de kiezers te vertolken maar om slaafs de mening van de partij te vertolken: zij leveren geen enkele redelijke inspanning om hun mandaat te vervullen behalve om het juiste knopje op het juiste moment in te drukken om het bevel van de partij ten uitvoer te brengen en hun slaafsheid wordt vervolgens beloond met een verkiesbare plaats.
-een aantal mensen is zelfs niet van plan om te zetelen wanneer zij zich verkiesbaar stellen. Zij hebben één taak: hun bekendheid misbruiken om een onbekende kandidaat in het parlement binnen te loodsen.
-Geen enkele politieke partij is ons vertrouwen nog waard.
Het geval Bogaert lijkt mij het begin van het einde.
De man zit in het federaal parlement als opvolger van Stefaan De Clerck die bijna gedwongen werd om voor de senaat te kiezen in 2003 (hij was én in de Kamer én in de Senaat verkozen) zodat de 'beloftevolle' nieuwkomer, Hendrik Bogaert zijn kans zou krijgen in het Federaal Parlement.
De opvolger van Bogaert in het Vlaams Parlement is....Stefaan De Clerck.
Er is geen enkele reden waarom Bogaert de eed niet zou afleggen: hij is geen minister, hij heeft een federaal mandaat dat hij kan afstaan en zijn partij heeft beloofd dat de verkozenen daadwerkelijk zullen zetelen.
Dat betekent niet dat de andere verkizeingsvervalsers beter zouden zijn dan Bogaert.
Het betekent wel dat wij ook van jongere politici geen bijdrage tot een betere democratie moeten verwachten.
En die vaststelling is bedroevend.
|
200% akkoord, maar als ik mij niet vergis stemde u (deels) omwille van de hierboven aangehaalde reden als protest op het Vlaams Blok. Het VB was echter in jusit hetzelfde bedje ziek, en uit de gomlijsten van die onderzoekers die ik voor de verkiezingen postte bleek juist dat het VB het wat betreft dubbele mandaten en schijnmandaten het allerslechtste uit de bus kwam....hoe gaan deze wanpraktijken dan ooit een halt toegeroepen worden?