Los bericht bekijken
Oud 28 augustus 2011, 16:41   #10
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Ja, het is inderdaad wat kort door de bocht van de minister, om dit af te doen als "te romantische beeld".
De minister zal wel nog wat anders verteld hebben hoop ik, dit is alvast wat GVA er uit pikt.

Beter zou er onderzocht worden waarom de leerkrachten dit denken. Of het gegrond is dat ze dit denken. Is het onderwijsniveau ook werkelijk gezakt?
Het onderwijsniveau is wel degelijk gedaald ! Daar heb je geen dure enquête of wetenschappelijke studies voor nodig. Dat merk je gewoon uit de praktijk of in het dagelijkse leven. Op den unief zien wij al jaren een niveaudaling bij de achttienjarige mannekes en vrouwtjes die wij binnenkrijgen. Ze kunnen geen A4'tje meer zonder dt-fouten schrijven, kunnen de eenvoudigste rekensommen niet meer maken en hebben nauwelijks een beeld van de maatschappij rondom hen. En dat zijn dan door de band nog de 'slimmen', diegenen die ASO hebben gevolgd en naar den unief gaan studeren. Je moet niet vragen hoe het dan gesteld is met diegenen die uit het technisch of beroeps komen.

Het begint natuurlijk al slecht in het basisonderwijs, kennis is tegenwoordig een vies woord geworden en alles moet aan de kinderen spelenderwijs aangeleerd worden. Het mag vooral niet saai of moeilijk zijn, stel je maar eens voor dat de kindertjes of vooral hun ouders durven aangeven dat de leerstof saai is ! Om de immer zeurende ouders tevreden te stellen en uit angst voor hun houding is men voortdurend bezig het onderwijsniveau te nivelleren en al spelenderwijs aan te leren, zonder enige theoretische basis. Dat is natuurlijk absurd, zelfs een mooie villa moet gebouwd zijn op een degelijke fundering. En die fundering is natuurlijk de theorie. Leerstof die misschien inderdaad niet zo leuk is om aangeleerd te worden en die vaak 'saai' overkomt, maar wel een noodzakelijke basis vormt voor het degelijk functioneren op latere leeftijd in de maatschappij. Het is overigens niet slecht kinderen bij te brengen dat niet alles in het leven interessant en leuk is en dat die leerstof aanbrengen desnoods maar een noodzakelijk kwaad is. Nu laat men kinderen rollenspelletjes Frans spelen zonder dat ze één les woordenschat of grammatica hebben gezien. De 'rekenles' is vervangen door 'winkeltje spelen', ook als men nog niet goed kan tellen. Ik zeg niet dat we zoals in de jaren 1950 of zo onze kinderen opnieuw moeten belasten met bijvoorbeeld het montoom inrammen van de vermenigvuldigtafels tot tien of allerhande spellingsregeltjes, maar ons onderwijs mag toch terug een beetje meer 'retro' worden.

Tot een tiental jaren geleden hadden we in Vlaanderen het beste onderwijs in de wereld, dit voor brede lagen van de bevolking en bijna kosteloos. Daarmee waren we bijna een unicum in de wereld en we deden het veel beter dan de zogenaamd 'vrije lesmethodes' uit Nederland, Franrkijk, Duitsland, enz. . In de buurlanden probeert men overigens van al die alternatieve school- en lesvormen terug te komen en spiegelt men zich met enige jaloezie terug aan traditionalistisch onderwijs zoals het tot voor kort in Vlaanderen werd doorgegeven aan de kids. Helaas zijn we nu door de nivellering ook in Vlaanderen terug aan het afglijden. Vroeger waren we absolute wereldtop, nu staan we nog nauwelijks in de top tien. In Azië weten ze immers nog wel wat studeren en doceren is.

Ik weet overigens niet wat ik van minister Pascal Smet moet denken. Ofwel is hij ongeloofelijk naïef en wereldvreemd, ofwel is hij ter kwader wil en wenst hij zijn kop in het zand te steken voor de kritiek, ofwel is het een combinatie van beiden. Het getuigt in alle geval niet van veel respect de mening van 76 % van zijn werkvloer (de leraars die het eens zijn met de stelling dat het onderwijsniveau is gedaald) radicaal naast zich neer te leggen en eigenlijk zelfs wat weg te lachen. Hij schildert dus de meerderheid van het personeel af als conservatieve, bekrompen zuurlingen die zogezegd een romantisch beeld hebben van het onderwijs en terug willen geflitst worden naar de 19de eeuw. Ik zie in heel dit verhaal maar één grote naïeveling en dat is Smet zelf. Het is echter ijdele hoop te denken dat een minister die ons de jongste maanden al met talloze debiele plannen en onrealistische voorstellen heeft bestookt, effectief iets gaat doen met die mening van 76 % van het onderwijzend personeel. Het zal allemaal weer een overdreven reactie zijn, voor het overige zal Smet wel een 'goodnewsshow' brengen en de kritiek en slechte ontwikkelingen verdoezelen. Er kan nog steeds een smile af bij smet, vraag is nog voor hoelang.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden