Zoals boven al is gesteld (dank voor dit goede verhaal) heeft men in Nederland veel meer 'vrij' onderwijs.
Een van de gevolgen is dat men niet meer effectief leert rekenen. (het 'winkeltje spelen' zoals boven vermeld)
J. van de Craats is hoogleraar wiskunde en maatschappij en heeft er dit over geschreven:
Waarom Daan en Sanne niet kunnen rekenen
Het leek de universiteit in mijn woonplaats een goed idee (vanwege andere subsidie-regels waarschijnlijk) om een stel leuke interessante 'studies' op poten te zetten. Laten het maar zachte studies noemen (Vrouwenemancipatie en voedselproductie e.d. titels). Maar de deelnemers kregen wel wat wiskunde/statistiek bijgespijkerd. En zo kwam het dat tijdens een college werd uitgelegd:
"En als je nu de zaken uitzet in de grafiek dan zie je links boven allemaal negatieve getallen verschijnen. Dat is een mooi resultaat."
Grote verwarring onder de studenten. Die nog groter werd bij de verduidelijking "Het zijn allen negatieve waarden."
Toen bleek dat 'waarden" in hun hoofd in de hoek van 'normen en waarden' geplaatst werden waardoor de negatieve getallen dus 'slechte' getallen waren waardoor een 'mooi' resultaat dus een contradictie was.