Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander
Nee geen federale staat. Maar je blijft wat veel richten op vermeende 'Vlaams-Nederlandse' conflicten. Snap je dan niet dat die een scheidslijn is die in die optiek helemaal niet bestaat? Als je Vlaanderen vergelijkt met Nederland kan je er niet omheen dat we beide een verzameling historische laaglandse graafschapjes en hertogdommetjes zijn. Die moet je of als geheel beschouwen of als individueel of desnoods op een culturele of geografische grens, maar geen van dat alles leidt tot een 'Vlaams versus Nederlands' onderscheid.
|
Als het geen federale staat is, dan vraag ik mij of hoe je plotseling tot een unitaire staat kan komen.
Wat betreft "je er niet omheen dat we beide een verzameling historische laaglandse graafschapjes en hertogdommetjes zijn":
Zeggen dat we geschiedkundig verbonden zijn, is misschien leuk voor historici, maar het zegt helemaal niets over de wijze waarop mensen elkaar vandaag percipiëren. Ik heb zelf nooit graafschappen en vorstendommen gekend. Mijn denkkader is totaal anders. Nederlanders ken ik nauwelijks, net zoals de meeste mensen uit mijn omgeving. Elkaar niet kennen vormt een sterke culturele barrière denk ik.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander
Ja dat klopt wel. Meerderheid, unanimiteit? Zeg jij het maar, het is voorlopig nog spielerei en we hebben dat nog niet eerder gedaan. Wat lijkt jou geschikt?
|
Geen enkel eigenlijk:
1) Een gewone meerderheid zou het ergste zijn. Nederland zou immers het buitenlandse beleid (indien het Koninkrijk daarvoor bevoegd is?) volledig zelf kunnen bepalen.
Twee onafhankelijke staten zullen ongetwijfeld een diverse economische politiek voeren. Daardoor zullen de buiteindelandse belangen ook anders liggen. Indien Nederland steeds gelijk zou krijgen wegens het gebruik van de eenvoudige meerderheidsregel, dan zou Vlaanderen het gevoel krijgen dat haar belangen niet worden beschermd.
Ministaatjes zoals Aruba, Curacao en Sint-Maarten stappen in zo'n samenwerkingsverband omdat het voor hen waarschijnlijk aanzienlijke schaalvoordelen oplevert (bv. op het gebied van defensie). Grotere landen zoals Vlaanderen kunnen zoiets alleen regelen. Daarom zal het zeer moeilijk zijn om Vlaanderen in een verband te krijgen waarin het steeds aan de wil van de meerderheid (lees: Nederland) zal onderworpen worden.
2) Indien we met een unanimiteitssysteem werken, dan komen we in een zeer Belgisch verhaal terecht. Eén deel van de federatie/confederatie kan niets doen zonder toestemming van het andere.