Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salvadorii
Thyssen had premier kunnen worden als de kiezers dat wouden - en ze kreeg die kans niet door nepotisme maar het eigen kunnen - een voorbeeld waarnaar men kan opkijken. Wat middelmatigheid en nepotisme over het algemeen betreft - Eyskens Junior om te beginnen.
|
Wat ik wilde zeggen is dat ondanks 200 trotse 'verdediging' van en lippendienst aan de Verlichting, er nog geen enkele vrouwelijke premier is geweest in België. En het aantal vrouwelijke minister-presidenten in Vlaanderen is totnogtoe ook veeleer schaars. Dat er iemand is die in een parallel universum misschien ooit eens premier zou kunnen geworden zijn is nogal speculatief.
Je kan dat wijten aan toeval of aan een gebrek aan kwaliteitsvolle vrouwelijke toppolitici. Maar dan moet ik toch opmerken dat (1) de mannelijke toppolitici in dit land niet bepaald intellectuele hoogvliegers of bijzonder capabele mensen zijn. En (2) dat dat gebrek aan vrouwelijke toppolitici ook opvalt bij de politieke partijen zelf in Vlaanderen. Nagenoeg geen enkele partij in Vlaanderen vult haar topniveaus voor de helft (of zelfs nog maar bijna) met vrouwen. Als je een top-drie of top-vijf zou maken van de politici per partij in Vlaanderen, dan merk je dat onmiddellijk. Dat gaat overigens niet alleen op in de politiek, maar bvb ook in het bedrijfsleven. Weet er iemand van buiten hoeveel vrouwelijke CEOs de Bel-20 bevat? Hoeveel vrouwen er in de verschillende werkgevers-organisaties zetelen?
Blijkbaar heeft tweehonderd jaar trouwe lippendienst aan de Verlichting dus nog niet zo heel veel opgeleverd. Zelfs enkele decennia feminisme en enkele jaren gelijke-kansen-discours hebben op dat vlak bitter weinig resultaten neergelegd. Een islamitisch land als Indonesië, dat bezwaarlijk 'verlicht' genoemd kan worden, heeft dat allemaal niet nodig gehad en heeft gewoon (zoals dat hoort) af een toe een vrouwelijk staatshoofd. Met nepotisme (al valt dat woord snel telkens het om vrouwen gaat), en met middelmatigheid (tav van wat? Tav Soeharto?). Maar een vrouwelijk staatshoofd desalniettemin.
Citaat:
En welke rol speelt de Islam? Het beknot de mogelijkheden die vrouwen krijgen, vooral op plaatsen waar het aan de macht is of deelneemt. Rechtstreeks maar ook onrechtstreeks door primitieve tradities (mede)instand te houden. Noot: Een homo premier zou bvb ook niet kunnen in een Islamitisch land. Anderzijds mag het ook niet van de Paus, maar de Katholieke Kerk in Belgie is op sterven na dood...
|
Ik bedoelde: welke rol speelt de islam in het gebrek aan voldoende vrouwelijke toppolitici in België? Die vraag is natuurlijk retorisch. Ze stond er om u te doen nadenken over het causaal geachte verband tussen 'Verlichting' en 'vrouwenemancipatie'.
Mijn vraag nu: als 200 verdediging van de Verlichtingswaarden leidt tot zero vrouwelijke premiers, waarom zou je dan een Verlichte islam wensen?