Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS
3) De EU zit nu met een probleem dat het geen kant meer uit anders dan stug door blijven gaan of de EU uit elkaar laten vallen.
Dat laatste zal de allerlaatste optie zijn. Om tal van redenen, maar vnl om politieke en intern-politieke doelstellingen.
|
Stug doorgaan is volgens Verhofstadt niet mogelijk zonder de unie op een aantal punten te wijzigingen. Hij stelde o.a. dat de EU een federale staat moet worden, dat afgezien moet worden van de regel dat besluiten van de EU unaniem genomen moeten worden, dat men geen nationale belangen moet nastreven en dat er een euro-obligatie moet komen. Mij dunkt dat lidstaten die daar niet voor voelen uit de muntunie moeten stappen of zelfs uit de EU. Dat laatste zou volgens de huidige verdragen verplicht zijn omdat slechts enkele geclausuleerde lidstaten, GB bijvoorbeeld, niet hoeven toe treden tot de muntunie. Zweden stelt toetreding telkens op slinkse wijze uit en zou zich nu bijvoorbeeld eenvoudig van een federatieve EU kunnen distantiëren.
Citaat:
Het verbaast mij iedere keer opnieuw dat België iedere keer opnieuw de boventoon probeert te voeren in het Euro debat en een onevenredig aantal politieke posten uit het EU stelsel peutert.
|
Waarom verbaast u dat? Die twee dingen hangen volgens mij logisch samen.