Los bericht bekijken
Oud 30 augustus 2011, 07:16   #169
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Ik ben het daar niet mee eens. Het is ook wat zielig dat Vlaams-nationalisten de Franstaligen gaan verwijten dat ze zich zouden voorbereiden op het einde van België. Nu dat verwijt kan ik de Vlaams-nationalisten in ieder geval niet maken. Die komen niet verder dan "confederalisme" en "condominiums". Klagen over het Belgisch surrealisme en niet verder komen dan staatskundige surrealisme in het kwadraat.
in het laatste heb je absoluut gelijk, ook de N-VA durft niet voluit te gaan voor de Vlaamse onafhankelijkheid of voor een Belgische staat die gedomineerd wordt door de Nederlandstalige meerderheid.

Maar ik ben er wel van overtuigd dat de Franstaligen wel het einde van België aan het voorbereiden zijn, de nota van Di Rupo is daar een bewijs van.

Ik hoop uit de grond van mijn hart dat dit overleg mislukt en dat er verkiezingen komen. Nadien moeten er 2 scenario's op tafel liggen: ofwel terug naar een unitaire staat, de gewesten weg maar de gemeenschappen blijven behouden, met een unitaire kieskring. ofwel een splitsing waar we nadien zien wat we nog samen kunnen doen (en dan hoop ik dat de sociale zekerheid samen gedaan wordt).

alles daartussen is per definitie een halfbakken compromis waar niemand goed mee is.