Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp
absoluut akkoord, de kennis van het Frans is serieus aan het bergaf gaan en dan zijn er nog stemmen in Vlaanderen die het Frans zelf niet meer willen onderwijzen en maw ons economisch de dieperik injagen.
maar het verschil is nog altijd te extreem, dat bewijzen de internationale onderzoeken.
nogmaals, voor mij zijn Franstaligen niet minderwaardig dan Nederlandstaligen, aan de kunde kan het dus niet liggen, dus moet het aan de wil liggen.
|
De wil is een voluntaristisch gegeven.
Ik denk eerder dat de noodzaak ontbreekt.
In vlaams brabant sloven de meeste neringdoeners zich uit om de franstaligen in hun taal te bedienen. In brussel zijn vlamingen een vlaams maar een fractie meer. Frans is (volgens hen zeker) een wereldtaal.
Stel dat u franstalig zou zijn, en een tweede taal zou willen leren. Je hebt de belgische context, die nederlands op de eerste plaats zet, maar waarvoor zo goed als geen noodzaak bestaat om het te kunnen. Als ik echt eerlijk ben, zou ik ook eerst een andere wereldtaal leren alvorens nederlands te leren.
In mijn studietijd had ik ook een voorkeur voor engels boven frans, en waarschijnlijk de meeste vlaamse studenten.