Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre
Ik begrijp de hele discussie niet meer. De kaart en de opmerking over gemiddelde IQ die grenst aan debiliteit is niet racistisch. Verre van.
Aan de andere kant kun je ook niet de conclusie trekken dat het gemiddelde IQ daadwerkelijk lager is dan hier. Simpelweg omdat IQ-testen zijn gebaseerd op gemiddelden per land én omdat IQ grotendeels cultureel bepaald is, niet genetisch.
Er zijn stammen in Afrika die bestaan uit erg slimme mensen maar waarbij de telmogelijkheden zijn beperkt tot één, twee, veel. Gewoon, omdat zij niet op dezelfde manier hoeven tellen als wij. Een westerse IQ-test 1 op 1 op zo'n bevolking leggen geeft op voorhand al scheve uitkomsten.
Daarnaast zijn de uitkomsten ook nog eens sterk afhankelijk van de omstandigheden. Armoede, honger, vermoeidheid, slechte leefomstandigheden, hebben allemaal een grote invloed op de uitkomsten van die testen. Als wij drie weken op vakantie zijn geweest kan ons IQ zelfs (tijdelijk) met twintig punten zakken, hebben onderzoeken een tijdje terug uitgewezen.
Kortom, het kaartje wijst van alles uit en dat het uitwijst dat het gemiddelde IQ in die landen aan debiliteit grenst is ook juist volgens de gangbare begrippen.
Ik denk alleen dat je die conclusie niet zomaar kan trekken.
Wat dit alles met racisme te maken zou hebben begrijp ik niet goed.
|
Het kan volgens mij allemaal wel kloppen. In sommige culturen is het niet noodzakelijk te denken en bestaat het leven uit het dagelijks verrichten van routinetaken , wat niet bevorderlijk is voor de ontwikkeling van de hersenen.
Deze stelling gaat u toch niet met gunstig gevolg kunnen betwisten neem ik aan.
Voor de rest ben ik het met u eens , aan de ontwikkeling van denkvermogen kan gewerkt worden , regelmatig de hersenen gebruiken gaat op termijn het denkvermogen ontwikkelen.
Wat dit alles met racisme te maken heeft is mij , net als u , evenmin duidelijk.