Los bericht bekijken
Oud 1 september 2011, 00:25   #47
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
U kunt kiezen tussen belasting betalen of de waardevermindering van uw spaarcenten. Dat is lood om oud ijzer. Bovendien gaat de waarde van uw vastgoed meestal met de inflatie omhoog, of het is minstens waardevast. Dus de nadelen vallen wel mee.
De nadelen vallen helemaal niet mee. Kenmerkend gevolg van inflatie is dat dit zeer ongelijk gebeurd, sommige zaken stijgen ongeveer equivalent in waarde, andere stijgen veel sneller of gaan helemaal niet mee.

Wat typisch sneller stijgt zijn o.a. voedselprijzen

Ik voorspel wereldwijd zware onrusten tengevolge van inflatie. Zowat alles wordt nog steeds in $ uitgedrukt. (niet dat de euro er veel beter aan toe is).

Voor miljoenen mensen betekent een stijging van de voedselprijzen met een paar % het verschil tussen leven en dood...

Citaat:
Dat is allemaal geen geld. Meent u dat de waarde van grondstoffen, commodity's en termijncontracten vast is? En hoe gaat u daarmee uw betalingen doen en een kop koffie kopen?

Het is alleszin pakken waardevaster dan de fiat munten. Toen de goudstandaard door Nixon werd opgeheven was die 1 ounce = 35USD.

40 jaar later: 1 ounce = 1800 USD. Zelfs toen goud een paar jaar geleden nog historisch laag noteerde was de koers 1 ounce = 400 USD.

I.e. je kan er inderdaad je dagdagelijkse aankopen niet mee doen. Maar alles wat je niet dagdagelijks nodig hebt zet je m.i. best om in iets wat niet geinflateerd kan worden.

Citaat:
Omdat het een tautologie is. Het is gewoon geld. En of het waardevast is hangt af van veel factoren die de nationale bank niet allemaal in de hand heeft. De munt is dus niet het probleem, het probleem is een overheid die te hoge kosten maakt, een slecht belastingsysteem en een ongezonde betalingsbalans.
Hier ben ik het voor een stuk met u eens. Allen geloof ik dat het compleet irrationeel is om te denken dat je een overheid/centrale bank de macht kan geven om �* volonté geld uit het niets te creëren en te denken dat dit niet gaat ontsporen, wat u wel lijkt te geloven.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden