Los bericht bekijken
Oud 1 september 2011, 16:35   #83
Andy
Minister-President

Andy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Macchiavelli Bekijk bericht
Je mag van mij over het rechtse denken en over nationalisme zeggen wat je denkt en vindt, dan doe ik wel hetzelfde met het cultureel/neo-marxisme.
Ook goed. Mag ik weten waarom je het voorstel associeert met neo- of ander marxisme?

Als ik dingen hoor over de absolute gelijkheid tussen man en vrouw (zeker in de context van een school, disciplineringsmiddel bij uitstek), dan denk ik bijna automatisch aan de gelijke rechten van vrouwen op de arbeidsmarkt. Aan het verworven 'recht' om acht uren per dag, vijf dagen per week buitenshuis te mogen werken. Ongeacht of die vrouw last heeft van maandstonden of niet, om maar iets te noemen. Ook al zijn er tal van andere dingen die belangrijker en aangenamer zijn.

Vandaar dat ik het me bijzonder moeilijk kan voorstellen dat marxisten die absolute gelijkheid in discours (die voor marxisten per definitie zou moeten ontspruiten aan een economische gelijkheid) in overeenstemming kunnen brengen met hun ideologische opvattingen. De idee dat vrouwen in een of ander egalitair keurslijf gedwongen moeten worden staat daarenboven haaks op zowat elke bevrijdingsgedachte en op elke idee dat mensen zichzelf moeten kunnen ontplooien.

Vandaar mijn vraag: waarom rekent u het de cultureel-marxisten en/of de neo-marxisten aan dat ze zulke dingen voorstellen of verdedigen? Ik betwijfel het immers of ze dat voorstellen en/of verdedigen. Het cultureel-marxisme ontstond o.m. uit een verzet tegen eenheidsworst.

(Eigenlijk was mijn vraag veeleer bedoeld als een verzoek/bemerking dat je het cultureel-marxisme niet zomaar alles hoeft aan te smeren.)

mvg,

Andy

Laatst gewijzigd door Andy : 1 september 2011 om 16:44.
Andy is offline   Met citaat antwoorden