De woning (enfin kamer) waar ik nu ben is de woning met het koudeprobleem hé.
Het stookprobleem is in het huis waar ik (gelukkig slechts vanaf een jaar of tien) opgegroeid ben. Dat is slechts de laatste jaren enorm beginnen te verhevigen. Maar het is er dus wel ... Het kan echter ook al langer bestaan hebben, ik heb het geluk dat ik het merendeel der tijd in mijn studentenstad heb doorgebracht (waar ik nog steeds plak) en dus niet in dat huis (muv een winter lang een jaar geleden, toen ik dus merkte hoe het daar zat ...)... Mijn huisgenoten hebben deze luxe niet en hebben er zich ook gewoon bij neergelegd. Dat heeft ook te maken met het feit dat we normaal gezien al lang verhuisd zouden zijn, maar je weet hoe dat gaat: een paar strenge winters, wat problemen met onderaannemers, vergunningen krijgen en je nieuwbouw kan alweer wat uitgesteld worden.
Dat huis omsingeld door stokende buren is op zich heel veel waard en voldoet aan alle normen. De attesten en vergunningen liggen daarvoor reeds thuis. Het is quasi perfect, nogal wiedes ook, 't is een goei tien jaar oud en gezien het toen de bedoeling was er levenslang te wonen hebben we het laten optrekken uit de beste materialen verkrijgbaar. Dat huis is dus op zich picco bello, in orde met alles. (Moderne huizen hebben verluchtingen, dat is verplicht.

Je hebt er misschien al van gehoord dat sommige mensen die zelf bouwen met te weinig kennis van zaken zich zo hebben laten opdraaien door de isolatie en energie-zuinige woede, dat er problemen waren met verse lucht aanvoer in het huis waardoor ze ziek werden en terug begonnen openbreken. Dat is dus ook niet. Ieder huis moet verse luchtaanvoer krijgen, al doe je alles dicht. Daarvoor is geen groot gat in de muur nodig natuurlijk.
Nu, de verkoop van ons huis. We hebben al geïnteresseerden gehad. Een koppel met twee kindjes waarvan eentje met astma gaf ons bijna de vraagprijs. Ik vond dat natuurlijk nogal.

We zijn er zelf niet mee akkoord gegaan omdat zij het huis vrij snel nodig hadden terwijl wij niet op die termijn weg konden... Voor ons ware het natuurlijk beter geweest hadden we het toen direct verkocht. Enfin, de hele kloterij is dus eigenlijk dat de werkelijke waarde van het huis door een professioneel schatter geschat in een prijscategorie valt die de "gewone" mens niet meer bekijkt omdat ze het niet meer kunnen betalen. Daarom alleen al zullen we het niet snel kwijt raken.

We verkopen het daardoor dus zelfs nog onder de werkelijke waarde (het voor minder wegdoen wordt dan weer belachelijk want zoals ik zei: het is perfect in orde, instapklaar, bestaat uit dure materialen, ...), maar zelfs in die prijscategorie zijn weinig kopers te vinden. Maar zelfs dan hebben wij niet terugverdiend wat we erin gestoken hebben natuurlijk...
Nu vermoed ik wel dat de mensen die het kopen, als de hinder dan nog zo groot is (wat ik wel vermoed

) direct actie zullen nemen en inderdaad tot bij de vrederechter en dergelijke gaan. Voor hun zal dat ook makkelijker zijn daar ze geen band hebben met de mensen.
In principe kan het meest pertinente en consistente probleem volgens mijn milieu-agent vrij snel opgelost worden: de twee schoorstenen van die allesbranders verhogen. Want deze veroorzaken het meeste en continue overlast. Maar dat doen ze natuurlijk niet, inmiddels hebben ze wel een gans huis gebouwd. Maar een schoorsteen verhogen, ho maar ... Volgens hun zou het namelijk niets uitmaken voor ons, al zegt de milieu-agent van wel...