Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi
MIJ stoort het simpele feit dat er 16 miljoen Nederlanders zijn, en 'maar' 6 miljoen Vlamingen alleszins niet. Er zijn nog véél minder Surinamers. Als er één groep Nederlandstaligen reden heeft om zich ongemakkelijk te voelen, dan is het toch wel die laatste, me dunkt.
Wat mij gebeurlijk zou kunnen storen zijn de conclusies die sommigen uit dat simpele feit (zouden willen) trekken.
Ik blijf alvast álle varianten van het Nederlands - dus ook mijn (West-)Vlaamse dialect - met evenveel plezier leren en spreken.
|
Maar natuurlijk. Zolang we maar, elk vanuit zijn eigen regio en professionele omgeving, ons best doen om correct Nederlands te spreken. En dat wij Vlamingen daarbij een Vlaams en de Nederlanders een Hollands (of Gelders, of Limburgs, of Gronings enz.) accent hebben doet daar helemaal geen afbreuk aan. Dat het formele Nederlands sterk werd beïnvloed door Nederland is niet abnormaal, rekening gehouden met de politieke en economische evolutie in de Nederlanden vanaf de 16e en 17e eeuw. Kortom, de diversiteit in het Nederlands taalgebied is niets ongewoon. Dat is evenzeer het geval voor het Duits, het Engels en óók voor het Frans.