Hoeveel tijd kost het om een kind een taal te leren? Mijn kinderen worden tweetalig opgevoed, ze spreken dus vanzelfsprekend Nederlands, maar krijgen thuis ook Chinees mee van de moeder.
Tijdens de zomervakantie is de dochter 2,5 maand in China geweest bij de grootouders. Het gevolg is een zeer goede kennis van het Chinees voor haar leeftijd (net geen 5 jaar) en op 3 maanden tijd leest en schrijft ze al 75 Chinese karakters. Hoe komt het dan dat er hier in Mechelen een legertje moslims rondloopt dat op hun 16de nog geen fatsoenlijk Nederlands kent? Vinden de ouders het misschien niet belangrijk om hun kinderen die taal te leren.
Zoals ik al zei, op jonge leeftijd zijn enkele maanden voldoende om de basis te leggen voor een taal. En dan maar komen klagen dat ze niet kunnen volgen op school, dat ze later geen job vinden, ...
Mijn vrouw volgde indertijd NT2 op het CVO, tot de hoogste graad. Men heeft daar zelfs een creche waardoor de veelbarende hoofddoekdragers toch nog naar de les kunnen. De kinderverzorgsters zijn trouwens meestal moslima's en er staat niet zelden arabische muziek op ipv nederlandstalige kinderliedjes. De kostprijs is zoiets als 0,5 €/u, dus echt geen excuses om deze taallessen Nederlands te leren. Hoeveel moslims zie je dan in die lessen? Juist, amper een paar en in de hogere niveaus al helemaal geen meer.
Ik ben hier de laatste om te beweren dat ze te lui zijn om te leren, je vindt ze wel terug in de lessen arabisch, zo zie je maar waar ze hun prioriteiten leggen.
|