Los bericht bekijken
Oud 5 september 2011, 00:53   #14
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Egmond Codfried Bekijk bericht
Gaarne wijs ik erop dat ik een Nederlander ben van Surinaamse origine. Mijn perspectief is dat van een Surinamer, een natie die door Nederland werd en wordt gekoloniseerd, en het perspectief van een onderzoeker van slavernij en als afstammeling van Nederlandse slaven.

Wat voor mij van belang is, is om een idee te krijgen hoe de burgers van een slavenhoudende natie kijken naar de slavernij activiteiten van hun eigen land.
Vanuit mijn perspectief vlaming van zover de stamboom bekend nederlandse (2 generaties terug) en veel verder duitse afkomst.

Hou op met de huidige blanke inwoners van uw nieuwe thuisland een schuldgevoel voor de kolonisatieperiode aan te praten. De feiten zijn dat:

* 0% van de blanken van de kolonisatieperiode nog leven.

* ook de voorouders van 99,9% van de blanken die u tegenkomt in de tijd dat uw voorvader mogelijk slaaf was er geen slaven op nahielden en zelf in een situatie zaten die niet veel beter was dan die van uw voorouders.

De eerste generatie van blanken die collectief een grote welvaart heeft gekend is die van na WO II. Toen de kolonisatieperiode gedaan was dus De blanken van daarvoor waren haast allemaal evengoed doodarme stakkers wiens voornaamste zorg was om op een of ander manier brood op het bord te krijgen.

* In tegenstelling tot wat men blanken aanpraat slavernij helemaal geen bijna exclusief blank verschijnsel was.

* Ik vind slavernij verwerpelijk, maar als je eerlijk naar de feiten kijkt en je dan toch iets werkelijk unieks wil weten over blanken en slavernij? Het zijn blanken geweest die de slavernij hebben afgeschaft. En niet uit een positie van zwakte, nee op zowat het toppunt van hun wereldlijke macht.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden