Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre
Hier ben ik het helemaal mee eens.
|
't Is u vergeven.
Citaat:
In Nederland kennen we trouwens geen negationismewetgeving. Er zijn echter wel processen gevoerd wegens smaad en laster en de jurisprudentie is op dit moment wel zover dat grove minimalisering van de holocaust strafbaar kán worden gesteld indien ''anders dan op zakelijke wijze''.
Maar eigenlijk zijn de ''vrije historische onderzoeken'' zo knullig, amateuristisch en/of zo ''ideologisch gekleurd'' dat de ''onderzoekers'' bij ons massaal worden uitgelachen. Dat is dan wel weer een voordeel van vrije meningsuiting: dat je meteen ziet hoe belachelijk sommige stellingnamens kunnen zijn.
|
Mja. Het hangt er wellicht vanaf met welke onderzoeken je wil vergelijken natuurlijk. Als je het werk van revisionisten gaat vergelijken met dat van historici (of toch met dat van die historici die in een reeks tijdschriften kunnen publiceren), dan lijkt een kwalitatieve kloof me niet zo vreemd.
Als je daarentegen gaat vergelijken met allerhande amateurgezelschappen en/of vermaarde historici die zich bezondigen aan een opiniestukje in de krant, dan durf ik er mijn hand niet voor in het vuur steken dat er nog echt een enorm kwalitatief verschil is. (De kwaliteit van vooral opiniestukjes laten soms toch ook wel te wensen over.) Al moet ik er ineens bijzeggen dat ik nooit de moeite nam om traditioneel revisionistische dingen te raadplegen.
Dat die revisionisten uitgelachen worden hoeft daarbij niets te betekenen. Ik lach mensen die komen beweren dat de maanlanding fake is ook gewoon uit. Hun argumenten hoef ik daarvoor niet te horen. Dat is wellicht niet het toppunt van kritische zin, maar ik vermoed dat nogal wat mensen op die manier redeneren. Iets dat te ver afstaat van datgene wat ze denken te weten wordt gewoon genegeerd. (Dat geldt overigens niet alleen voor revisionisten allerhande, maar bvb ook voor andere topics. Het zal je niet verbazen dat tal van mensen niet openstaan voor bepaalde feiten, zoals daar zijn de samenwerking tussen pakweg islamistisch tuig en de Navo in de Balkan. Dat heeft niets met argumenten te maken, maar alles met vooringenomenheid, en informatie die niet past in het gehanteerde denkkader en wereldbeeld.)
mvg en slaapwel,
Andy