Los bericht bekijken
Oud 6 september 2011, 13:33   #192
karo
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Ik vraag me af wie u bedoelt met de mensen "die hier na de oorlog zijn komen wonen". Ik ben van kort na de oorlog en heb dus velen van deze mensen gekend. Dat waren allemaal vrouwen : Duitse vrouwen die de armoede en miserie in het na-oorlogse Duitsland ontvluchtten; Tsjechische, Poolse, Russische, Oekraïense ... vrouwen die het communisme ontvluchtten. Zij kwamen hier allemaal door een huwelijk en let wel, ik zeg hier zeker niet dat dat slechte huwelijken waren ondanks de redenen waarom zij hier waren, ik heb verschillende van die koppels gekend en de meesten leefden in goede verstandhouding met elkaar. Ondanks het feit dat er toen van inburgeringscursussen en andere pampergeplogenheden nog geen sprake was, leerden al die vrouwen tamelijk spoedig Nederlands en voedden zij hun kinderen op in het Nederlands. Ik heb ook nooit gehoord dat de buren problemen met hen hadden, zelfs niet met de Duitse dames, al leefde er vanzelfsprekend bij sommige mensen nog een sterk anti-Duits gevoel.
Een heel verschil met de huidige migranten!

Jij vraagt je dus af wie het probleem maakt? Ik weet dat en jij vast en zeker ook wel, ikzelf heb spaanse grootouders. Zij zijn het Franco regime ontvlucht, ik heb ze nog heel vaak spaans weten spreken. Mijn ouders en groot deel van de famillie wonen ook terug in Spanje. Allemaal hebben ze hun cultuur dus min of meer behouden. Ik zie niet in wat daaraan een probleem zou zijn? Zoals ik zei is het probleem er dus enkel door zij die er een probleem van maken.
karo is offline   Met citaat antwoorden