Los bericht bekijken
Oud 7 september 2011, 16:51   #81
soms
Vreemdeling

soms's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chan Bekijk bericht
Eigenlijk is dat niet juist. Vroeger werd geld gekoppeld aan edelmetaal (eigenlijk goud met de goudstandaard). Er kon maar een bepaalde som geld gecreerd worden naar gelang de goudhoeveelheid bedroeg.
Konden ze goud bijkrijgen, dan konden ze centjes bijmaken. Als er goud weg ging, moest er weer geld uit de handel.

Maar nu wordt geld gecreeerd door het maken van schuld. Schuld maakt geld. Als iedereen zijn schulden terugbetaald, dan is er geen geld meer. Of toch kwasie niets meer. Dat is ook hetgeen nu gebeurd. Mensen lenen minder, betalen hun oude leningen af. En de geldhoeveelheid krimpt.
Dat hebben ze proberen compenseren met geld uit het niets op de markt te gooien (die qe1,qe2 en opkopen schulden, etc...)
Inderdaad, en bankonderneming en regeringen kunnen in grote getale geld "bijdrukken" met toestemming van het IMF, niet naar hartenwens.

zoals ik zei: kort door de bocht genomen. zoiets valt niet uit te leggen in een boek, zeker niet in een paar zinnen.

Friedrich Nietzsche
(1844-1900)

Laatst gewijzigd door soms : 7 september 2011 om 16:54.
soms is offline   Met citaat antwoorden