Discussie: De Adel
Los bericht bekijken
Oud 8 september 2011, 15:24   #45
Egmond Codfried
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door poekieJ Bekijk bericht
Ik vraag me toch af hoe jij hier een bewijs inziet die je theorie ondersteunt.
Je post om de haverklap zwart-wit prenten (uiteraard, er waren nog geen foto's) van edelen die zogezegd zwart waren of van zwarten afstamden. Dat het zwart nu eenmaal de kleur is waarmee de hele tekening werd gemaakt of de schaduwen moest weergeven laat je doelbewust links liggen.

Me dunkt heb je veel te veel vrije tijd..
Lieverd, mijn onderzoek is gebaseerd op persoonsbeschrijvingen die beweren dat deze personen: bruin, zwart, zwart als schoorsteen, schoorsteenveger, meer bruyn dan wit, bruyn van verve ende baerde, niet de witte handen, true mulatto face etc.
Dit is dus één bron die ik combineer met andere bronnen, namelijk portretten van deze personen.
Dan ontdek ik dat deze personen als witten worden afgebeeld, soms zelf als blond met blauw haar.
Maar dat ze ook als zwart en bruin worden afgebeeld, de arcering op de prenten heeft dus wel degelijk een functie.
Zo ontstaat nieuwe kennis, door het combineren van bronnen.
Van mijn kant heb ik je dus vriendelijk te woord gestaan ervanuit gaande dat je een gewoon, normaal beschaafd persoon bent. Maar je laatste zin suggereert dat jij andere doelen voor ogen hebt...
Egmond Codfried is offline   Met citaat antwoorden