Los bericht bekijken
Oud 9 september 2011, 10:55   #91
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Neptunus Bekijk bericht
Eigenlijk gaat het om een uit de hand gelopen burenruzie tussen twee Turken. De man van het café, Cetin, is een Bulgaarse Turk (een deel van Bulgarije behoorde toe aan het Ottomaanse rijk).

Dergelijke problemen zijn er altijd al geweest in sommige Antwerpse wijken, maar als een autochtoon een probleem aankaartte, werd er niet geluisterd door de overheden, integendeel: deze autochtonen werden uitgemaakt voor racist. Hetzelfde met de problemen in de Handelsstraat: nu er Marokkanen klagen over overlast wordt er door de SPA opeens wel geluisterd en komt de plaatsvervangende burgemeester zelfs ter plaatse.

Toen er nog autochtonen woonden (intussen zijn de meeste weggetrokken of verdreven, gestorven of er aan het sterven in de bejaardenhuizen voor de laatste 'oude Belgen'), werd elk probleem onder de mat geveegd en had men enkel het recht om te zwijgen of om op te hoepelen. In deze wijken zijn de oorspronkelijke autochtonen nog slechts tweederangsburgers die zich dienen te onderwerpen aan de dominerende groep: de Turken in de Brederodestraat en de Marokkanen in de Handelsstraat, de Turhoutsebaan en een deel van Hoboken en het Kiel.
In de nabije toekomst zullen er nog veel (gewelddadige) rellen komen tussen verschillende allochtone groepen; het zijn geen doetjes die zich laten doen zoals wij brave en softe autochtonen.

Hierbij een citaat uit het Nieuwsblad van vandaag:

"Cetin nam café Memo begin vorig jaar over. Buurtbewoners beweren dat er in het café drugs verhandeld wordt. 'Ik ben vader van vier kinderen. Ik wil niet dat mijn kinderen ooit in aanraking komen met drugs en laat het dus zeker niet toe in mijn café. In mijn café komen Bulgaarse Turken, Marokkanen en Belgen. Al laat ik nooit meer dan drie Marokkanen toe, anders is het ambras. Ze begrijpen dat. Ik heb met niemand problemen.'

Cetin geeft toe dat hij maandag over de rooie ging. Hij beweert dat Top hem eerst sloeg. Zichtbare letsels hield hij daar niet aan over. 'Hij stond voor zijn huis, toen ik de banden van mijn auto verving en kwam op me af. Hij sloeg mij eerst. Om me te verdedigen sloeg ik op hem met wat ik in mijn handen had. Ik had dat niet mogen doen. Ik had meneer Top niet mogen slaan.'

'Mijn vader was op dat moment in het café en kwam pas naar buiten toen ook de ouders van Ergun naar buiten kwamen. Hij heeft dus helemaal niets met de zaak te maken.' Nochtans verklaarden verschillende getuigen het tegendeel.

Politiechef

'Ik heb geen probleem met Top of andere mensen in de straat. Top wordt hier zowat beschouwd als de politiechef. Omdat hij advocaat is, hebben de mensen schrik van hem. Hij probeert me hier al van bij het begin weg te krijgen met pesterijen. Hij stuurt voortdurend de politie op me af voor geluidsoverlast. Ik heb mijn café al drie dagen moeten sluiten. Zo heeft hij ook de vorige huurder weggekregen. Zondagavond beledigde hij mij en mijn klanten. Dat kan ik toch niet zomaar toestaan.'

In tegenstelling met Top wil Cetin wel rond de tafel zitten voor de bemiddeling die het parket eist. 'De vechtpartij had beter niet plaatsgevonden. Ik heb er spijt van. De volgende keer dat hij op me af komt, bel ik de politie. Ik neem niet meer zelf het heft in handen.' "
Een serieus stukske smeerlap precies die Top, als ik dat zo lees.