Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andy
Ik twijfel een beetje aan dat verhaaltje van Bayesiaanse probabiliteitsberekeningen door banken. Dat klinkt allemaal veel te traditioneel-economisch. Teveel invisible hand. Teveel mastermind-bankiers. Te weinig menselijk.
|
Dat heeft nu eens *niets* maar dan ook *niets* met 'mastermind-bankiers' te maken; en al zeker niet met 'invisible hand'. (Heb je nog altijd niet door wat die metafoor betekent?)
In ieder geval; zo is het nochtans. Ze schatten gewoon risico's in op basis van probabiliteit en op basis daarvan bepaalde interestvoeten en al die shizzle. Dat is nu eenmaal wat ondernemerschap is - maar 't is niet dat ze echt moeten voorzichtig zijn (danku centrale bank).
Citaat:
Als banken (of andere 'rijke personen') hun welvaart willen maximaliseren, hebben ze er uiteindelijk bitter weinig belangen bij om niet creatief om te springen met dergelijke fracties. (Zeker in een context waarin je relatief makkelijk kan lenen, onderpanden kan aangaan,...) Dan ga je nog net investeren in en aankopen wat je aanstaat.
|
Vergeet niet dat ze beschermd worden door de privileges van banken en centrale banken.
Citaat:
Aangezien die arbeidersbevolking zo graag armoede en uitsluiting wegsteekt - zij het in een gevangenis of in een asielopvangcentrum - denk ik niet dat het zo bijzonder immoreel is om op hun kosten iets aan die dingen te doen.
|
Ik zou vooral denken dat het de politieke elite is die dat doet. Maar ok.