Los bericht bekijken
Oud 10 september 2011, 23:21   #1
Kristoffer
Vreemdeling

Standaard Nut van de Gemeenschappen?

Beste,

kan iemand mij haarfijn uitleggen wat het nu is van de taalgemeenschappen in België? Met deze vraag bedoel ik niet dat ik ertegen of ervoor ben, vraag me gewoon af of ze daadwerkelijk nut hebben.

Naar ik begrijp is het toch zo dat de gewesten Vlaanderen en Wallonië samenvallen met de taalgrens. En aangezien deze gewesten eentalig Nederlands of Frans zijn, is het dus logisch dat zij ook "taal- en culturele issues" behandelen op hun eigen grondgebied. Het enige probleem lijkt me dan Brussel dat tweetalig is (los van de Duitstalige gemeenschap).

Heb ik het juist dat we in feite die drie aparte taalgemeenschappen enkel nodig hebben omdat Brussel tweetalig is? Zou het dan niet veel eenvoudiger zijn om de taalgemeenschappen af te schaffen en gewoon aan te nemen dat 1. Vlaamse gewest eentalig Vlaams 2. Waalse gewest eentalig Frans en 3. Brussels gewest tweetalig is?

Als we echt aanvaarden dat Brussel tweetalig is, dan moeten openbare diensten gewoon tweetalig zijn (een Franstalige kan geholpen worden in het Frans, een Nederlandstalige in het Nederlands). Scholen zouden dan ook gewoon tweetalig moeten zijn in Brussel (in lijn met de officiële taal in dit gebied), zodat de kinderen die hier opgroeien perfect tweetalig worden en zo verdere taalproblemen in de toekomst vermijden. Bovendien kan dit alleen maar hun kansen op de arbeidsmarkt vergroten. Tweetalig onderwijs blijkt trouwens goed te werken (blijkt uit studies in Nederland waar er tweetalig (NL-ENG) onderwijs bestaat).

Waar zijn die gemeenschappen dus voor nodig? Graag wat uitleg.
Kristoffer is offline   Met citaat antwoorden