Los bericht bekijken
Oud 12 september 2011, 04:35   #451
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lavox Bekijk bericht
Tja, het houdt wel ongelijkheid in stand he. Als je zegt dat wanneer je echt iets wilt bereiken je het ook kunt, als je je voldoende inzet.
Nee, dat zeg ik niet. Er zijn mensen die een uitgangssituatie hebben die zo is dat het moeilijk of onmogelijk zal zijn om te bereiken wat ze zouden wensen. Ik ga niet uit van een of ander gelijkheidsbeginsel, he. Ik stel gewoon vast dat die mensen niet slagen in wat ze wensen en dat ze dus mislukt zijn. Dat is geen waarde oordeel en nog minder een schuldoordeel. Het is gewoon zo. Nog eens, ik ga er niet van uit dat iedereen "gelijke kansen" of zoiets moet hebben.

Het is niet omdat je niet geslaagd bent, dat het je "schuld" is en dat het dus "rechtvaardig zou zijn" dat je in de miserie zit of zo. Je bent gewoon niet geslaagd, da's jammer voor jou, maar dat zijn de zaken niet van zij die wel geslaagd zijn. Vergelijk het met ziek zijn. Je kan zwaar ziek worden zonder dat dat je schuld is. Maar dat zijn de affaires niet van die die niet ziek is. Gelukkig kan het niet, maar je gaat toch ook niet wat "gezondheid" af pakken van zij die gezond zijn omdat het "niet eerlijk zou zijn" ten opzichte van zij die ziek geworden zijn zonder dat het hun schuld was he.

Citaat:
En dat enkel deze personen dus slagen, moet je er toch voor zorgen dat iedereen met min of meer een zuivere lij kan beginnen. Anders kan nog niet iedereen succesvol worden...
Inderdaad, niet iedereen kan even succesvol worden, maar dat zou enkel zo moeten zijn als we een gelijkheidsbeginsel zouden hanteren. Daar ga ik dus niet van uit. Ik zou wel zeggen dat we dingen kunnen doen om eventueel met weinig middelen die kansen wat minder ongelijk te maken (zoals onderwijs en zo).

Ik denk dat waar jij op duidt, eerder een meritocratie is: je mag de rijkdom hebben die je "echt verdiend" hebt. Het liberalisme heeft een meritocratische component, maar is geen meritocratie, want het is gebaseerd op de soms frivole voorkeuren van mensen, zoals hun voorkeur om hun rijkdom aan hun kinderen te geven, en niet aan die veel intelligentere, bravere, hardere werkers van kinderen van de buren.

Het basisprincipe van liberalisme is vrijheid van keuze, vrijheid van handelen. Dat staat natuurlijk totaal haaks op elk "rechtvaardigheids en dus gelijkheidsbeginsel". De Fransen met hun "vrijheid, gelijkheid, broederlijkheid" hebben een fundamentele tegenspraak in hun leuze natuurlijk.

Laatst gewijzigd door patrickve : 12 september 2011 om 04:57.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden