Los bericht bekijken
Oud 12 september 2011, 08:36   #187
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Ke Nan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Die laatste zin is het enige dat ik met je eens ben. Als je jezelf in oorlog beschouwd dan is het Pentagon een legitiem doelwit.
Maar de rest van je betoog is me een tikje te makkelijk. Wie zegt dat er geen empathie is voor Arabieren of Vietnamezen? Nogmaals, van militairen weet ik het niet maar ik ken geen enkele burger die ik ooit heb zien juichen bij onschuldige doden. Tenminste, niet iemand bij zijn volle verstand.

Vergelijk dat dan met die feestende Marokkanen. Denk ik dat het allemaal slechte mensen zijn? Ik weet zeker van niet. Maar het geeft wel aan dat propaganda een behoorlijke haat kan opbouwen ook al heb jijzelf, of je land, nooit iets te stellen gehad met Amerikanen. Over haatzaaien gesproken...

Op het moment dat wraak (of ideologieen) belangrijker wordt dan mensenlevens, op het moment dat elke proportie én compassie uit het oog verloren wordt is er iets mis.

Mooie cartoon overigens.
In het geval van die Nederlandse Marokkanen gaat het om een algemeen, al dan niet terecht, gevoel nl. het pesten van de Moslims. De meest zichtbare pesterij al meer dan een halve eeuw lang is de Palestijnse Kwestie. Die feestende Marokkanen identificeren zich met de Palestijnen. Nu zijn daar ook Irakezen en Afghanen bijgekomen om zich mee te identificeren. De Amerikanen zijn de bullebakken van de speelplaats. De wijze waarop de Amerikanen en hun bendeleden de voorbije tien jaar tekeer zijn gegaan (olifant, porceleinenkast) bevestigden hun naam van dwingeland en het heeft hoegenaamd geen enkele indruk gemaakt op de geviseerden.

We moeten accepteren dat dit gevoel er is. Wat we niet mogen vergeten is dat het niet gaat om gelijk hebben of van 'Meester, hij is begonnen'. Er is een probleem. Laten we dit op een rechtvaardige manier oplossen waarbij iedereen in zijn eigenwaarde wordt gelaten.

En bedankt voor het compliment.
Ke Nan is offline   Met citaat antwoorden