Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C
Tja, niet moeilijk, in Nederland worden ze door "Henk en Ingrid" niet als Nederlanders beschouwd, of toch niet als "échte Nederlanders", en in Marokko worden ze ook als (hele of halve) buitenlanders beschouwd, dus gaan ze zich richten op de enige identiteit die hen nog rest - de islamitische - om toch ergens het gevoel te krijgen dat ze erbij horen, dat ze deel uitmaken van een gemeenschap.
Komt vaak voor, vraag is hoe je ermee moet omgaan. 
|
Maar dan zijn we weer terug bij af. Het hele kip en ei-verhaal.
Het gaat over 'toen' he? 'Henk en Ingrid' zijn pas de laatste drie jaar bekend geworden.
Als ik met jou terug in de tijd mag gaan? In 2001 was Nederland een supergeslaagde multiculturele samenleving. Sommigen zeiden zelfs 'Nederland is 'af', wat nu?' Janmaat en consorten waren al heel lang uit de kamer en de enige (beetje) rechtse partij in Nederland was de liberale VVD die afstoomde op een nieuwe paarse coalitie. Xenofobie stond op een zeer laag pitje.
Maar toen kwam 9/11, het 'begrip' van Nederlandse moslims voor 9/11, het niet bezorgen van kranten door moslimjongeren omdat er een mooie foto van een oude Koran stond afgebeeld, de bedreigingen aan het adres van Fortuyn, de bedreigingen aan het adres van Hirsi Ali, de moord op Van Gogh, de Hofstadgroep, weggepeste homostellen, antisemitische incidenten, verstoringen van dodenherdenkingen, etc etc. Londen en Spanje noem ik voor het gemak maar even niet.
Ik zei eerder in deze draad dat ik denk dat de opkomst van Fortuyn en Wilders een rechtstreeks verband hebben met 9/11 (en die feestende Marokkanen) en ik denk dat eerlijk gezegd nog steeds.
Dat wij er alles aan moeten doen dat Marokkaanse jongeren zich onderdeel gaan voelen van de maatschappij ben ik ook met je eens. Dus geen 'BBB' kwalificaties bij uitzendbureaus bijvoorbeeld...