Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve
Ja, maar hier ga je al uit van een door een verwerpelijke kapitalist opgezette onderneming. Die heeft het bedrijf bedacht, opgebouwd, mensen aangeworven en zo voort. Natuurlijk is er NU, door zijn werk, een groep van werknemers: de opeenvolgende mensen die op vrijwillige basis hun arbeid zijn komen verkopen aan de onderneming in kwestie.
Maar stel nu dat er geen kapitalist was in de eerste plaats, en dus geen opgezette onderneming. Er is dus ook geen groep werknemers want er is geen bedrijf.
Hoe ga je van "losse individuen" die, had een kapitalist een bedrijf opgericht, er werknemer van geworden zouden zijn, maar aangezien die er niet is, geen werknemer zijn op dit ogenblik, naar "een groep van werknemers die samen over HUN bedrijf beslissen" ?
Hoe VINDEN die mensen zich in de eerste plaats om een TOEKOMSTIGE groep werknemers te vormen van een nog niet bestaand bedrijf EN hoe komt dat bedrijf er ?
(als je op die vragen een antwoord hebt, ga ik er nog een andere stellen, maar voorlopig wens ik eerst een antwoord te zien op die vragen hierboven).
Maw, zonder a priori kapitalistische bedrijven die we dus verwerpelijk vinden, hoe KOMEN er "groepen van werknemers" en hoe KOMEN ER bedrijven ?
|
Hoe komen er bedrijven Patrick? Is het nie zo dat het antwoord nogal voor de hand ligt? Ik zal antwoorden met een vraag. Waarom zijn er bedrijven?
Om het tweede deel te beantwoorden. Hoe een bedrijf oprichten?
Wel, men heeft ten 1ste kennis nodig, (die is er bij andere bedrijven, binnen dit systeem bestaan er geen concurrenten). Aan de hand van dat feit kan men op zoek gaan naar mensen die die kennis hebben, die kunnen op hun beurt die kennis overbrengen en het bedrijf dus uit de grond stampen.