Los bericht bekijken
Oud 14 september 2011, 13:01   #35
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
het was in Zwitserland belachelijk duur in vlg met België voor de euro.
Nu is Zwitserland ietsje duurder dan België.
Voor de Euro was Zwitserland gemiddeld zo'n 15% duurder dan België. Ik zou dat niet "belachlijk" noemen. Wel is het zo dat bepaalde dingen (vlees bijvoorbeeld) in Zwitserland veel duurder zijn, en als je dus als Belgische Toerist in Zwitserland in de Migros gaat inkopen doen op dezelfde manier als je in België gewoon bent dan kan je wel eens een serieuze shock krijgen.
Ik heb dus mijn gewoontes wat moeten aanpassen. Ik eet een stuk minder vlees bijvoorbeeld.
Sommige dingen zijn in Zwitserland zelfs goedkoper dan in België. Benzine, autos, duurzame gebruiksgoederen zoals TVs, computers etc... (wegens de lage BTW). Ook sommige diensten, zoals openbaar vervoer (de hele overheid is een stuk goedkoper...).
Alles wat arbeidsintensief is, is dan weer duur. Horeca bijvoorbeeld. Daar staat dan weer tegenover dat het personeel in hotels en restaurants tenminsten deftig verdient.

De huidige sterkte van de Zwitserse Frank heeft overigens op dit moment een deflatie als gevolg. De grote supermarkten bijvorobeeld kondigen de ene prijsverlaging na de andere aan. En dat vaak voor 100-en produkten tegelijkertijd. Overal worden fikse kortingen gegeven.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden