Los bericht bekijken
Oud 14 september 2011, 15:36   #12
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik denk het eerlijk gezegd niet, hoewel het zou kunnen. Maar je zou kunnen denken dat eens je een deftig werkende overheid in Belgie zou hebben (bijvoorbeeld door splitsing of confederatie), het mogelijk is om de staatsfinancien over een decennium of zo aan te zuiveren. De Belgische economie is niet zwak. Het enige dat mij wat doet twijfelen aan mijn eigen uitspraak is dat de belastingsdruk in Belgie zo hoog is: er is een theoretisch maximum aan de belasting die je kan halen uit een economie, en verhoog je die, dan haal je weer minder binnen omdat je de economie versmacht (de typische dictator fout). Maw, aan de ontvangstzijde zit Belgie waarschijnlijk aan zijn maximum. Daarentegen, er zijn serieus wat uitgaven die kunnen gesnoeid worden als het moet. Het Belgische begrotingstekort is niet heel groot, en om dat om te vormen tot een systematisch begrotingsoverschot is dat niet zo moeilijk. Bijvoorbeeld (dom voorstel, weet ik wel): haal alle staatsuitgaven met 10% omlaag: alle uitkeringen en lonen van de staat met 10% omlaag, of anders 10% minder staatspersoneel, ....
Dat is niet aangenaam voor de betrokkenen, maar niet hetzelfde als een failliete staat. Je zou verwachten dat je dan een begrotingsoverschot gaat krijgen. Doe dat een decennium of zo, en de staatsfinancien zijn weer aangezuiverd, wat zou bewijzen dat Belgie niet onherroepelijk failliet is.
Men kan bijvoorbeeld, (ook een dom voorstel) iedereen die dat voorstel doet van die 10% inhouding, aan zijn woord houden en het daadwerkelijk doorvoeren voor hen. Dat is dan uit vrije wil, want ze hebben het zelf voorgesteld. Misschien, als je dat dan lang genoeg volhoud, het begrotingstekort kan worden weggewerkt.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden