Los bericht bekijken
Oud 14 september 2011, 17:05   #155
karo
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Nee, wat ik wilde aangeven was dat karo als fundamentele entiteit (cooperatieven van werknemers) een entiteit had genomen die in haar eigen systeem niet eens kon ontstaan, tenzij op dezelfde manier als in een kapitalistische economie (namelijk vennoten die een bedrijf oprichten).

Zij ging (in mijn opinie wat naief) uit van het gegeven dat "er bedrijven waren" en dus ook werknemers, en dat die werknemers het nu maar voor het zeggen moesten hebben in hun bedrijf ; maar hiervoor moest ze natuurlijk eerst zorgen dat er bedrijven waren. Die zijn er ook, maar die zijn er omdat er kapitalisten bedrijven hebben opgericht. Maw, je zou bijna denken dat je eerst "kapitalisme" nodig hebt om aan werknemerscooperatieven te geraken, die dan de kern zouden vormen van haar anti-kapitalistische economische structuur.

Om die structuur enige zin te geven, moet je er dus van uit gaan dat er eerst GEEN kapitalistiche bedrijven (meer?) zijn, en dan valt haar theorie op haar achterste, want haar fundamentele eenheid (cooperatieven van werknemers) bestaat dan niet. Maar zelfs uitgaande van een kapitalistische maatschappij als startpunt, en dus met door kapitalisten opgestelde bedrijfsreeks, is er geen generatie van nieuwe bedrijven..
Ik ga er van uit dat heel het huidige systeem een ketting hoort te zijn met gelijke schakkels. Die ketting is er nu, die ketting is niet uitgevonden door de kapitalist, de kapitalist denkt gewoon dat hij de enige rechtmatige bezitter kan en mag zijn. Ik viel verre van op mij achterste Patrick, ik lachte me rot dat je dat durfde te schrijven, je hebt niets bewezen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Tegen dat alle geerfde kapitalistenbedrijven dus verdwenen zijn (de meeste bedrijven verdwijnen vroeg of laat omdat ze geen zin meer hebben, niet rendabel zijn, bankroet gegaan zijn of weet ik veel), is er geen enkele manier voor karo om aan NIEUWE cooperatieven van werknemers te geraken en aan nieuwe bedrijven. Haar voorstel is dus enkel een parasiteren op een vroegere kapitalistische structuur die nu zogezegd afgeschaft is, maar nog een tijdje haar vruchten laat dragen tot ze allemaal verdwenen zijn.
Waarom zouden er bedrijven verdwijnen? Ik zie nu evengoed bedrijven verdwijnen en ergens anders weer opduiken, bedrijven zijn er om zaken te produceren, diensten te verlenen dat zal altijd nodig zijn. U doet nu gewoon aan bangmakerij, angst opwekken is ook eigen aan het kapitalisme.

De verwijten die je hier maakt houden bovendien geen steek.
karo is offline   Met citaat antwoorden