Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr
Vandaag nog een voorbeeldje gekregen van de "hard werkende ambtenaren".
Een stadsbestuur schrijft een aanbesteding uit voor infrastructuurwerken in diverse straten. Er is geen lastenboek (aannemers mogen zelf een voorstel doen - lekker makkelijk voor de technische stadsdienst) en de termijn om in te schrijven is 30 dagen. Om de werken en de kosten te kunnen inschatten heeft de inschrijver gegevens nodig over de ondergelegen nutsleidingen, rioleringen, grondgesteldheid, .... Antwoord van de gemeente : zoek het allemaal maar zelf op. Dat lukt dus nooit in die korte tijdspanne.
En dan verschiet men van rampen als Ghislenghien. Zelfs de bevoegde stadsambetenaren zijn te lui om voorafgaandelijk alle plannen bij de nutsmaatschappijen op te vragen. Enkel een briefje sturen naar de aannemers om hen onder druk te zetten en ten gepasten tijde "in gebreke te stellen".
Privatiseer die boel !
|
Zo omzeilt men de aansprakelijkheid. Indien de overheid de plannen van de ondergrondse nutsleidingen overhandigd aan de aannemer, dan is bij een schadedossier waarbij de leiding niet of verkeerd is ingetekend, de overheid verantwoordelijk.
Meestal moet de aannemer zelf de plannen opvragen.
http://klip.agiv.be/
Indien een aannemer, voorstellen van werkzaamheden mag formuleren, dan dient hij zich nog steeds aan het standaardbestek te houden.
http://www.wegenenverkeer.be/standaardbestek-250.html
Wat hierbij wel opvalt, voor de kenners van de standaardbestekken, is het feit dat bij de aanwervingsprocedure van ambtenaren (wegenbouw), ervaring en kennis geen vereiste zijn, met alle mogelijke gevolgen vandien.
En dit verklaart ook de houding van de opdrachtgever...