Citaat:
Vlaanderen als natie beschouw ik eigenlijk als een stommiteit en Vlaamse onafhankelijkheid enkel goed als tussenstap naar een totale heropname in Nederland.
|
Eigenlijk is er evenzeer een groot verschil tussen Vlamingen en Nederlanders dan tussen Vlamingen en Walen. Is dat verschil te groot om mee samen te leven? Op zich niet MITS dat binnen een eerlijk systeem is waar iedereen gelijkwaardig behandeld wordt. Dat is in België niet het geval op dit moment. Indien in een Vlaams Nederlandse staat de Vlaamse stem even zwaar weegt als de Nederlandse is dat een eerlijker systeem dan het huidige België waar de Vlaamse stem minder weegt dan de Waalse stem. Zo'n eerlijk systeem in een Vlaams Nederlandse eenheidsstaat vergt echter vertrouwen in de goodwill van de Nederlanders. Is er dit vertrouwen? Wel, ik zie dat nog eerder mogelijk dan dat in België de Franstaligen vertrouwen zullen hebben in een 1 man 1 stem, en dus eerlijk, unitair België. Ik zie de Nederlanders de Vlamingen geen 'faciliteiten' geven. Op langere duur is dat de enigste weg naar een effectief functionerend natie. Op korte termijn kan dat wel eens pijnlijk zijn voor vlamingen, zeker indien de Nederlander zich als meester zou beginnen gedragen.
Praktisch gezien is dat allemaal niet evident echter. Zie je de Vlamingen al met Oranjevlaggetjes zwaaien en Koninginnedag vieren? Zie je de Nederlanders ook maar 'iets' opgeven om de samenwerking realistischer te maken en het vertrouwen te vergroten tussen Vlaanderen en Nederland (zoals het opgeven van het koningshuis ten voordele van een republiek der Nederlanden) om het niet als een annexatie maar als een nieuw gezamenlijk project te kunnen beschouwen?
Een eerlijk België is mogelijk maar moeilijk te bereiken. Een echt unitaire staat is een oplossing maar dat willen de Franstaligen niet uit wantrouwen tegenover de Vlamingen (en drang naar een Franstalig België). Een confederale staat is een andere oplossing maar dat willen de Walen ook niet uit opportunistische redenen. Het meest realistische lijkt me uiteindelijk nog die confederale staat. Dat komt er dus op neer dat België nog een hele tijd een onrechtvaardig land zal blijven voor Vlamingen.
Een eenzijdige onafhankelijkheidsverklaring zie ik Vlaanderen niet vlug doen eerlijk gezegd. Maar men zou wel eenzijdig eindelijk eens zijn democratische meerderheid kunnen beginnen gebruiken indien er een Vlaams bewustzijn zou groeien binnen de Vlaamse partijen zoals er nu reeds een 'Waals' bewustzijn bestaat in het zuiden van het land. De eerste taak voor Vlaanderen is dus haar 'dissidente' partijen te overtuigen van het belang van eenheid. Dit houdt in de angsten van die partijen om gemarginaliseerd te raken in een 'rechts' Vlaanderen aankaarten en indien mogelijk opheffen.