Los bericht bekijken
Oud 17 september 2011, 14:25   #1
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard De opdeling in goede en slechte mensen

Is dat religie of eerder volkscontrole? vraag ik me af.

Mijn dochter maakte voor school een tekening waarin ze volgende tekst verwerkte uit een song van Johnny Cash:

"There's a man going around taking names
and he decides who to free and who to blame
everybody won't be treated quite the same
there will be a golden ladder reaching down
When the man comes around"

Ze zag dit als een kritiek op religie, want wie kan er nu zo wreedaardig zijn als die man die rond gaat? Maar Johny Cash zou dit wel eens gezien kunnen hebben als Goddelijke 'rechtvaardigheid' op de 'dag des oordeels' reageerde ik.

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Man...und_%28song%29

Waarom hebben sommige religies de neiging om mensen op te delen in goede een kwade mensen? Ligt hier niet het zaad van oorlogen en suprematiedenken, op hun beurt de oorzaken van veel menselijk leed?

Is het geloof in een dag des oordeels niet een vorm van volkscontrole van religies die via angst mensen aan zich pogen te binden? Men deelt de mensheid op in goeden en slechten, de goeden zijnde degenen die het armageddon zullen overleven omdat ze de juiste religie hebben. Wat een kwaadaardige ideeën besef ik meer en meer.

Waarom zou een God ons willen opdelen in goeden en kwaden? zou een god niet eerder de menselijkheid in ons allen erkennen? Is dat idee van goede en slechte mensen, van hemel en hel niet juist een zeer menselijke idee, en allesbehalve goddelijk; de mens die religie gebruikt om macht te kunnen uitoefenen over ander mensen, hun bevrijding van het kwade aanbiedend mits gehoorzaamheid aan een kerk?

We dienen mijns inziens echter te beseffen dat kerken die zo te werk gaan eerder het kwade verspreiden dan het goede bevorderen. Dat inzicht had mijn dochter spontaan had toen ze las over de idee van de dag des oordeels, en de kwaadaardigheid van die idee aanvoelde.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 17 september 2011 om 14:29.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden