Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt
Er is,voor zover ik begrijp,niks dat iemand in Belgie er van weerhoudt om een echte meertalige partij op te richten....
Het defensief verwijzen naar "Belgique a papa" echter zal weinig kiezers overtuigen.
In Brussel liggen er kansen om zo een partij op te richten.Doordat een groeiend deel van de bevolking daar eigenlijk geen zaken heeft met de communautaire besognes liggen de kansen daar zelfs behoorlijk goed...
Dan zoek je een goede naam (in het esperanto,want communautaire zaken BESTAAN niet nietwaar  )en begin je er aan...in plaats van zielig te doen....
|
Voor de geïntresseerden er komt inderdaad regelmatig een pro-Esperanto partij op bij verkiezingen, zowel nationale in diverse EU staten als bij europese verkiezingen :
EDE is de naar van de partij (de precieze betekenis van de letters in het letterwoord ontgaan me voor het moment).
Het zou overigens een mooi studieobject zijn voor studenten politieke wetenschappen eens te onderzoeken hoe en waarom de vroegere nationale politieke partijen aan hun "splitsing" gekomen zijn.
Ik meen dat de zgn. "Rode Leeuwen" bij een verkiezing in de jaren '60 hier voorlopers van waren uit onvrede met de lijstvorming van de toenmalige BSP/PSB.
Het is zonder meer zo dat de "splitsingen" van de politieke partijen in "politieke families" de definitieve aanzet gaven om federale structuren in te voeren & eens op deze weg is men altijd verder willen gaan. debet hieraan is allicht de weigering om deze "federalizering" tot in de puntjes te regelen naar het voorbeeld van de talrijke federale grondwetten in de wereld, maar dat men altijd besloot dit probleem niet ten gronde "af te werken".
Een herstel van "nationale" partijen lijkt me ongewenst, maar er zou een soort "spiegel" van de nationale intellingen kunnen ontstaan in "federaties van partijen" een beetje naar het voorbneeld van Groen! en Ecolo.