Geachte politiek geïnteresseerden,
Gelieve het volgende citaat te lezen uit het arrest nr 73/2003 van het arbitragehof:
Bron:
http://www.briobrussel.be/assets/rec...03arrest73.pdf
Kan u mij uitleggen in welke mate de, tot nu toe gekende, inhoud van het BHV-akkoord hier een einde aan maakt?
Is het niet zo dat de inwoners uit de faciliteitengemeenten nog steeds kunnen stemmen op gemeenschappelijke lijsten?
Indien dit laatste het geval is, dan blijft het arrest van het arbitragehof (ondertussen Raad van State) van kracht en heeft men enkel de draagwijdte verengd van ganse Halle-Vilvoorde tot de 6 faciliteitengemeenten maar zonder afbreuk aan de fundamentele ongelijkheid die hiermee gepaard gaat.
Vanuit principieel standpunt lijkt er mij dan eigenlijk niets te veranderen.
Bovendien blijf ik met de vraag zitten hoe het nu net kan.
Wordt de kieskring BHV nu gesplitst in B en HV of komt er een derde kieskring bij die enkel de faciliteitengemeenten omvat?
In het eerste geval krijgen dus 6 gemeenten uit 1 kieskring een privilege dat geen enkele andere gemeente in het land krijgt (= schending gelijkheidsbeginsel).
In het tweede geval zou die nieuwe kieskring tweetalig zijn en dus de facto neerkomen op een uitbreiding van Brussel. Dat dit meteen het concept "zuivere splitsing" onderuit haalt, lijkt mij de evidentie zelve.
Mijn dassengemoed vindt geen vrede in de informatie over het huidige akkoord.
Aangezien de heer formateur de eerlijkheid had om zijn initiële nota openbaar te maken, hoop ik dat de heren en
dames onderhandelaars dezelfde generositeit zullen betogen en de deelakkoorden ook publiek zullen maken.
Uitkijkend naar uw antwoord(en) verblijf ik met de meeste hoogachting,
Das.