Discussie: Knack verheldert
Los bericht bekijken
Oud 10 juli 2004, 17:41   #1
Vanderlinden d'Hoogvorst
Burger

Vanderlinden d'Hoogvorst's schermafbeelding

Standaard

Deze week staat er in Knack (7 juli 2004 p108) een interview met 3 grote opiniemakers uit Wallonië: Jean-François Dumon (Le Vif/L'Express), Francis Van de Woestyne (La Libre) en Jean-Claude Fossé (RTBF).

Verhelderend.

Defossé:
Maar mensen toch, het Vlaams Blok z�*t al in jullie regering. Zijn ideeëngoed is binnengeslopen in alle democratische partijen in Vlaanderen. Het Blok marcheert voorop, de rest van de fanfare volgt en niemand zegt dat de muziek hem niet bevalt.

Defossé:
Uit respect voor de kiezers? Welk respect moet ik hebben voor mensen die stemmen op neonazi's, racisten en extremisten? Alle buitenlanders weg, alle Walen weg: welke eisen zijn dat eigenlijk, in het eengemaakte Europa van de 21e eeuw? Ik wil nog luisteren naar iemand die voor het Vlaams Blok heeft gestemd, omdat ik wil weten waarom hij dat heeft gedaan. Maar ik zal de keuze van de Blokkiezers altijd schandalig blijven vinden, zelfs al zijn ze met twéé miljoen. Het respect voor de kiezer van het Blok? Hier heb je mijn respect (steekt de middelvinger in de lucht).

Defossé: (over Bormsherdenking)
Die manifestatie was bovendien toegestaan door de burgemeester van Antwerpen. Ik zou het nog wel eens willen zien gebeuren dat Jean-Claude Van Cauwenberghe in Charleroi toestemming zou geven voor een fakkeltocht ter herdenking van Léon Degrelle. Vlaanderen en Wallonië zijn op dat vlak echt twee verschillende planeten hoor.

Defossé:
De Vlaamse media hadden de politici van het Vlaams Blok nooit aan het woord mogen laten, de schrijvende pers had zelfs hun foto's nooit mogen afdrukken. Tenzij om hen te ontmaskeren.

Van De Woestyne:
Bepaalde kranten hebben zich de voorbije jaren ontpopt als ware spreekbuizen van het Vlaams Blok. Zelf zullen ze dat natuurlijk in alle talen ontkennen, maar de gigantische voorpaginafoto's van de triomferende Frank Vanhecke op 14 juni logen er niet om.

Van De Woestyne:
Ik hoop dat er snel iemand opstaat -een politicus of een intellectueel- die duidelijk zegt dat Vlaanderen met een zwaar probleem kampt. Een nieuwe Louis Michel, die zegt dat we maar beter geen zaken meer kunnen doen met de Vlamingen, dat we niet meer op reis mogen naar de Belgische kust.

Dumon:
Twee weken geleden hoorde ik zelfs Elio Di Rupo zeggen: "Als de Vlamingen separatisme willen, moeten we dat maar eens bekijken." Voor mij was dat een historisch moment: de belangrijkste Franstalige politicus van het ogenblik die een scheiding niet langer uitsluit. Tien jaar geleden was zo iets volstrekt onbespreekbaar.

Defossé:
Onder druk van het Vlaams Blok zullen de Vlaamse partijen binnen afzienbare tijd exorbitante communautaire eisen stellen. En de Franstaligen zullen die systematisch van tafel vegen. Het zal duren tot de Vlamingen op een dag de tweederde meerderheid niet meer respecteren die de Grondwet voorschrijft. Die dag zullen ze unilateraal de big bang afkondigen. En die dag houdt België op te bestaan.