Los bericht bekijken
Oud 21 september 2011, 09:27   #1282
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Francientje Bekijk bericht
Dat is allemaal helaas correct.
Na gehoord te hebben uit de mond van links wat links allemaal van plan is
(op Valls na) zit ik hier warempel te wensen dat Sarko toch maar blijft. Of
dat Bayrou wint (wat volgens iedereen uitgesloten is).
Zoals ik het programma van links zie:
Véél meer uitgaven, véél meer ambtenaren. Dit is dus vooral problematisch
in het onderwijs. Dat Frankrijks grootste uitgavenpost is. Zogezegd zijn er altijd leraren te kort. Ja, dat zal wel. Want een kwart als het geen derde is van alle door de staat betaalde leraren staat dus nooit of zelden voor een klas . Ik ken er die zich, nog altijd op kosten van de staat, exclusief bezig
houden met syndikale activiteiten. Anderen zijn uitgebreid op ziekteverlof
zonder ziek te zijn (ze hebben daarvoor een speciaal statuut). Dan zijn er
de stages (op kosten van de belastingbetaler en altijd tijdens de werktijd).
Plus een hoop fantasietjes die ze er op gepaste tijden dood hebben gekregen,
zoals het aanstellen van een leraar om zich exclusief met diverse probleem-
leerlingen bezig te houden.
Ik zwijg nog over de stakingen voor alles en nog wat. Greve des fonctionnaires (voor meer centen) gevolgd door grève des enseignants tegen
het geweld op school (ja , dat geweld was dus wel het gevolg van afwezige
leraren en voorgaande staking).
De lagere school was waar ik toen was o.k. Twee met elkaar getrouwde dames runden het schooltje en waren -een enorme uitzondering- bijna altijd
present. Het middelbaar echter...Ik heb het één jaar uitgehouden, elke dag de hemel dankend omdat mijn man tijd had zoonlief wiskunde en Franse grammatica bij te brengen en ik me actief met zoonliefs Engels bezig hield.
Daarna verhuisde ik hem naar een privé school. Vroeger waren die voorbehouden aan kinderen die het op l'école republicaine niet konden halen.
Thans zijn ze voorbehouden aan mensen van de middenklasse die centen op tafel kunnen én willen leggen plus rapporten van de lagere school die uitstekend zijn én aan de arbeidersklasse met begaafde kinderen die er dus gratis in mogen.

Dikke 2. Mijn vrouw geeft les in 't publiek onderwijs en kan beamen wat je daar allemaal zegt, vooral dan de gigantische hoeveelheid leraren die weggedetacheerd zijn of die al 6 jaar "ziek" zijn of ditte of datte. En ja, wij hebben onze kleine dus ook naar een prive school gestuurd omdat zij het ten stelligste afraadde om hem naar het arbitraire van de ecole republicaine te sturen, enerzijds wat betreft de leraren, die er wel of niet zijn, en anderzijds betreffende het geweld. En spijtig genoeg wonen we niet in een van de exclusieve delen van de stad waar je naar de 2 of 3 "goeie" scholen kan.